• CeciliaA

Alla som varit i Kroatien eller Montenegro se hit!

Intresset var lite svalt i min förra tråd Hoppas på bättre lycka nu!

Alla ni som varit där, jag har 4 frågor:

* Vilken ort besökte ni?
    * Vilket hotell bodde ni på?
    * Vilken researrangör åkte ni med?
    * Vad tyckte ni om resan?

Tack på förhand!

Cecilia

• Svar på tråden Alla som varit i Kroatien eller Montenegro se hit!
  • Fröken Planera

Jag har varit i Kroatien nästan varje sommarlov när jag växte upp. Vi har alltid hållt till på Makarska Rivieran. För två år sen åkte jag dit med min egna lilla familj. Då bilade vi ner och hyrde en lägenhet hos ett äldre par. Det var Toppen. Vi kommer helt klart åka dit igen. Därför rekommenderar jag Makarska!!!

• CeciliaA

Fröken Planera:

Om det bli kroatien är vi inne bland annat på makarska eller split eller dubrovnik.

Vad gör man i makarska? Finns stränder? Bra restauranger? Shopping?

När du har flugit ner vilka har du flugit med då, kan du rekommendera något hotell?

• Fröken Planera

Vi har alltid bilat ner, vilket var rena pinan under min uppväxt, men funkade bra med min son. Han var 8 år då. Nu hade vi ju både AC och bärbar dvd, så han klarade sig utmärkt i bilen. Mne jag kan ju tillägga att han helst vill flyga om vi åker ner igen.
    När jag brukade vara där med mina föräldrar så hyrde vi rum på ett pensionat i Drvenik. Men sist jag var där så bodde vi i Makarska Stället hette "Apartments Raffanelli". Där finns ju inte så mycket hotell med pool, som man är van vid från andra semesterorter. Stranden är stenstrand. Men hela atmosfären är sååå skön.
    Raffanelli ligger inte precis vid vattnet utan det är väl 5 minuters promenad. Ska man shoppa är det en bit att gå till gamla stan, men där är mysigt och där finns en hel del utbud. Mne det är inte speciellt billigt, tyvärr.

• lycklig78

Vi bodde i Split, på ett lyxigt spahotell vid havet som jag inte kommer ihåg namnet på.

Vi åker alltid med fritidsrsor.

Resan var fantastisk!

• valkyriana

Har varit i kroatien flera gånger
    Första gången i Podgora- en ort någon mil söder om Makarska en underbar liten stad. Men kasnke inte så myclet att göra
    Så har jag varit lite i Zadar- rekomenderas ej
    Split är ingen höjdare för en romantisk getaway
    makarska är en härlig stad , kanske lite för mycket folk bara. Vad sägs om Tucepi, den första staden söder om Makarska. Du har fortfarande närheten till Makarska med alla barer och allt hålligång samtidigt som man kan njuta av inte allt för folktäta stränder?

Annars finns det en underbar övärld också.

Så har jag varit i Zagreb också, men det är nog inte så intressant för er kanske.

Rekomenderar i vilket fall Kroatien starkt. Jag älskar det landet- vi ska dit nästa sommar igen

• valkyriana

Just det ja glömde Tribunj och Vodice. Också underbar ställen

• Maja74

Förra året åkte vi till ett litet ställe på Makarska rivieran som heter Tucepi(4 km från Makarska). Vi åkte med Fritidsresor och bode på fyrstjärniga Afrodite. Vi var supernöjda!

Jag har varit i Kroatien många gånger på 80-talet (född och uppvuxen i Makedonien) men det var andra tider då ;)

• ellen78

Hvar och Brac är toppen!

• casandra

Vi var på ön Brac och orten Bol. Fantastiskt fint! God mat, härlig strand och kristallklart vatten som hade en tempratur på 26-27 gradder när vi var där förra året.
    Vi åkte med apollo, och bodde på hotel Elaphusa.
    Vi gjorde utflykter till Hvar och Dubrovnik (som ni inte får missa :).

• Det stora Blå

Vi var i Dubrovnik för länge sedan. En mysig gammal stad med jättegood mat, gamla gränder och torg, och en ringmur.
    Vi bodde en bit utanför stan nära en fin strand på ett hotell som hade jättemycket personal med bra service, jag minns dock inte vad hotellet hette. Vill gärna åka dit igen.

• MissieA

Jag har varit på väldigt många orter i Kroatien (är född i Bosnien så vi brukar åka dit först och sen till kroatien), så jag håller definitivt med de andra som tipsar om tucepi. Tucepi är en mindre ort som är otroligt fin och jättefint och rent hav vilket makarska tyvärr inte har eftersom det är så mycket folk där. Tucepi är 4 km från makarska så bäst är att bo i tucepi och sen kan man ju åka till makarska någon kväll kanske.

Annars är dubrovnik och split jättefina städer men tucepi är verkligen favoriten än så länge

• CeciliaA

Åh vad roligt att se att jag fått så många svar i tråden!

Det verkar alltså som Kroatien är stället flest personer varit i av Kroatien och Montenegro.

Blir det kroatien vi åker till så har vi funderat på dubrovnik, split eller makraska.

Tuceipi låter helt klart intressant!

MissieA: Du verkar ha stenkoll, vad kan man göra i Tucepi? Hur är maten? Shopping? Stränder?
    Vilken stad skulle du välja om det stod mellan split och dubrovnik?

Fråga till er alla, vilken arrangör är billigast att resa till Kroatien med? Alla tips välkomna!!

Cecilia

• MissieA

Cecilia:

Jag antar att ni åker dit för en solsemester så väldigt fina stränder finns det i Tucepi men shoppingen är däremot inte jättestor men man kan hitta jättemycket fint ändå. Om ni är ute efter shopping med skulle jag tipsa er att åka till makarska eller split ( cirka en timmes resa från tucepi) över en dag. Maten är otroligt god då det finns allt från pizza, havsmat, västerländsmat till de kroatiska specialliteterna som cevapi.

Man kan göra mycket i Tucepi, och jag kan förklara att Tucepi är mer stället för den som vill ha en fin semester i lugn och ro men endå ha kul medan makarska är en känd partyort.

Själv skulle jag välja Dubrovnik för jag tycker att den staden har en blanding av allt; strand, party och otroligt fina sevärdigheter. Dubrovnik är ett absolut måste om man ska till Kroatien Blev lite långt nu hehe men det är bara att fråga ifall du undrar något.

• CeciliaA

MissieA:

Jättebra svar! Tack!

Okej men om valet står mellan dubrovnik och tucepi vilket ska man välja om man ät ute efter mycket god mat och vin, fina vyer, shopping, fina hotell med pool eller strand?

• MissieA
    CeciliaA skrev 2008-07-01 16:43:34 följande:
    MissieA:Jättebra svar! Tack!Okej men om valet står mellan dubrovnik och tucepi vilket ska man välja om man ät ute efter mycket god mat och vin, fina vyer, shopping, fina hotell med pool eller strand?
    Då tror jag att Dubrovnik passar er jättebra! Dubrovik är betydligt större än tucepi och därför finns det mycket mer att utforska och väldigt god mat, viner, hotell och mycket shopping. Tucepi kan ni åka till senare i livet med hehe Har ni kikat lite på de olika arrangörerna?
  • Amazingme

Rekomenderar Gradac om man vill ha det lite lugnare och inte en massa svenskar.
    Finns ingen direkt shopping men restauranger är det ok med.
    Stränderna fina men steniga... men vilket vatten! Slår allt jag sett tror jag... inklusive västindien och brasilien...
    Marco Polo är ett mysigt svenskt ägt hotell

Svar på tråden Alla som varit i Kroatien eller Montenegro se hit!