• MammaMiaa

Hur ung får en tärna lova att vara

Det är så att min systerdotter vi gärna vara med framme. Och jag vill inte ha mer än två brud näbbar. Dvs våra egna barn. Hon kommer att vara 8 år när vi gifter oss. Jag hittar ingenstans någonsnitt ålder på tärnor.

• Svar på tråden Hur ung får en tärna lova att vara
  • Vi2alltid

jag har hört att barn över 13 år kan kallas tärnor, om de är yngre så går de under begreppet "brudnäbb"

men det lär ju knappast vara nån där som bötfäller er om ni kallar er systerdotter för tärna :P

• FruRålin080808

Vår dotter fyller snart nio och vill också vara tärna eftersom hon tycker att brudnäbbar är små barn;) Så vi säger att hon är "närnnäbb". En tjej på 8-9 år klarar ju av att hålla buketten och kan se till de yngre barnen också...
    I vanlig bemärkelse är det väl så att tärnan ska vara väninna till bruden och hjälpa bruden i alla göromål inför bröllopet. Hon ska även ordna med möhippan. Men vem säger att man inte kan "rucka" på traditionerna och göra som man vill;)

• Ninnirosa

Min lillasyster ska vara en av mina tärnor, hon är 12 år.
    Den andra tärnan är en vän som får ansvar för "tärno-göromålen".
    Vi gjorde som vi kände för och hakade inte upp oss på "regler". Det här var ett alternativ som passade oss. Man måste komma ihåg att det är man själv som bestämmer och göra som man själv vill ha det på sin stora dag.

• MyStyle

Läste nåpnstans att näbbar kan vara upp till 8 år. Men som sagt en 8 åring är ju så pass stor att hon kan hjälpa till med saker såsom att hålla buketten.
    Jag har massor med tärnor och näbbar och håller heller inte så hårt på "reglerna". Vet knappt vad skillnaden är på tärna och näbb förutom åldern *tihi*

Svar på tråden Hur ung får en tärna lova att vara