• Hjärta av guld

Stämplar i ringen

Vad är det för stämplar som ska finnas i en ring? Brukar ju stå hur många karat guldet är och annat...

Jag har en ring som gått vidare i släkten med ett antal stämplar. Är nyfiken att kunna på egen hand försöka leta fram vad de betyder, någon som har en bra sida att tipsa?

Sätts det stämpel över om det finns någon sten/stenar på en ring, vad det är för något osv?

• Svar på tråden Stämplar i ringen
  • Hjärta av guld

Jag tror att jag har hittat den som har gjort den (men min syns kanske inte är den bästa, så jäkla smått )

Kan jag få ut något mer från stämplarna som finns, några andra sidor?

• Arla79

Vad är det mer för slags stämplar i den då?

Det bör väl vara en kattfotsstämpel och en karatstämpel.

• Arla79

Sen har du antagligen en årsstämpel i den om den är ärvd.
    En bokstav och en siffra?

• Hjärta av guld

Jag ser kattfot och karatstämpel, sen finns det ytterligare två stämplar som jag inte kan tyda med blotta ögat. Den enda sitter intill kattfoten och den andra sitter intill tillverkarens stämpel.

• Arla79

Här finns årsstämplarna: sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollst%C3%A4mpel#.C3.85rsbokst.C3.A4ver

I min ring som jag nyss fick ärva och har gjort om är det en ortsstämpel (som de tog bort) och en 23 karatsstämpel och sen står det V7 = 1923

• Hjärta av guld

Nu har jag en stämpel som jag inte kan tyda. Ett M ser det ut som, tror jag *hehe*

• Arla79

Är det någon gravyr i ringen?

• Hjärta av guld

Ingen som kan komma på vad stämpeln M betyder? Det är inte en årsstämpel iaf för det har jag hittat.

• KattenJones

Någon som vet vad GSW står för i en ring? Googlar som tokig och får inte fram något. Försöker nämligen förstå vad det är för skillnad på min vigselringen och min förlovningsring. Båda är i silver (925) men skiljer sig ändå i färg och kanske även hållbarhet... Min förlovningsring är jättevacker, men vigselringarna (som åker på först den 25e maj) verkar ha en benägenhet att bli missfärgade trots att de ligger skyddade i sin ask. Skulle bli väldigt tacksam för svar!

Svar på tråden Stämplar i ringen