• Savonit

Hjälp oss få en bra gemensam ekonomi och framtid

Hej jag och min fästmö (sambo), har nu bestämt oss för att ta tag i vår framtid.
    Vi har tex pratat i över 1 år om att skaffa barn och bygga hus och gifta oss, mm, men är gemensamt övertygade om att det inte går pga pengar.
    Det känns väldigt trist så nu vill vi ta tag i vårt problem här.

Vi vill alltså börja spara gemensamt och kommer nu efter sommaren ha sparat ihop runt 60 000.
    Frågan är nu hur vi skall placera vårt sparande.
    Vi vill just nu ha ett så risk fritt sparande som möjligt helst med statliga insättnings garantin.

Har tittat på collector som erbjuder 5% ränta med fria uttag och ingen bindning.

Vad tycker du om detta, och har du några andra tips och ideer

• Svar på tråden Hjälp oss få en bra gemensam ekonomi och framtid
  • didis

Ta kontakt med er bank o diskutera med dem.
    Det beror ju på hur stor risk ni vill ta och hur lätt det skall vara att komma åt pengarna.

Personligen har jag hellre 60.000 säkra kronor än riskerar att förlora dem, speciellt om man som ni måste avstå andra saker för att spara pengar.

• morsian09

Måste hålla med didis - detta är något ni skall diskutera med banken/banker. Gå runt och kolla vad olika banker erbjuder, boka tider hos placeringsrådgivarna - de vet vad de sysslar med. Jämför olika banker och välj den ni känner er säkrast med.

Vi använder oss av en kombination av spardeposition (7%, bundet i ett år) och fondsparande (i vårt fall emerging markets, ej bundet, men med en investeringshorisont på minst 10 år - förväntar oss ca. 20-25 % avkastning årligen). Ett annat alternativ är att fondspara varje månad - då det går sämre för fonden är fondandelarna billigare och du får fler fondandelar för samma summa, som sedan vid en uppgång betyder en nättare vinst. :D

• Tooticki

Hur mycket pengar planerar ni att spara och hur på hur lång tid?

• anne på grönkulla

Vi har en mix av vanliga sparkonton (för kortsiktigare sparanden, typ till nästa semester eller inköpsbehov till hushållet t ex möbler eller vitvaror), olika fonder (som kan omsättas den dag vi tex vill byta boende och lägga pengar mellan) och pensionssparande, samt en del amortering på lånen för lägenheten. Vi sätter av ca 7000 minst varje månad i olika sparanden.

• Savonit

ja hur lång tid, är ju ett svårt svar, men det är tillsvidare i alla fall, när vi sedan känner att vi är redo för att förverkliga en av dessa drömmar, gör vi det, med vi fortsätter ju sparandet i alla fall.

hur mycket kommer nu det första året troligtvis bli
    ca 8000 - 10 000 kr då vi kommer ha ett väldigt billigt boende och billiga mat kostnader.
    Men då delar av denna summan kommer vara csn lån vill vi inte ta några risker, så som aktier / fonder.

Tanken är att få ett billigt lån till att köpa boende för.

Tack på för hand hoppas på tipps.

• Duchess

Håller med de föregående skribenterna om att det är klokt att göra två saker: rådgöra med banken och sprida sitt sparande.

Vi har varsitt fondsparande, varsitt pensionssparande och ett gemensamt buffertsparande. Bufferten har vi på ett vanligt bankkonto, så de pengarna är lätta att ta ut om behov skulle uppstå. Våra andra sparanden ser vi som långsiktiga investeringar.

• BlendaSigne

Om du startar ett "framtidskonto" (el vad de kan heta på din bank) så får du ca 4 % ränta. Det är bra om du /ni tänkt ha en stor säkerhet i pengarna och vill ha dem tillgängliga "närsomhelst". Kruxet bakom är att man får göra 1 gratisuttag per år, därefter kostar uttagen... men det är ju bra när man t.ex sparat till något större bil / hus. Det kräver ett första insättning på 50000 SEK på min bank (Swebank). Men det ger en bra säker ränta.
    Om ni kör fonder el aktier så är ju risken helt klart större... just nu går ju fonder dåligt. Därav kan de ju vara bra att köpa - om man tänker lång sikt. Dock så bör man tänka på att det är en del avgifter med fonder också - dessa tycker jag bankerna är väldigt bra på att gömma.

Jag skulle prata med din bank om jag vore du - bra sparat förresten!

Svar på tråden Hjälp oss få en bra gemensam ekonomi och framtid