• dreams

Snälla hjälp mig med murgröna

Hej på er alla!

Jag misstänker att jag har missförstått tjejen som ska göra min brudbukett.

Hon är en bekant till familjen så jag ville att hon skulle göra min bukett till bröllopet. Hon jobbar som florist och är jätteduktig.

Jag frågade henne lite om bordsdekorationer och hon sa att det billigaste (vi har en väldigt begränsad budget) är att köpa murgröna på ikea och lägga långa rankor på borden. Jag har hittat jättefina bilder så jag bestämde mig för murgröna tillslut.

Igår var jag inne på ikeas hemsida men de visar bara murgröna i krukor och dessa var ju inte långa!!!
    Hon menade säkert att jag skulle köpa sånna och låta de växa hemma tills dagen D. Vad gör jag nu, vi gifter oss ju om 5 veckor! Dessa hinner ju aldrig bli långa tills dess!

Finns det att köpa långa rankor och vad kostar det isåfall? Kan någon hjälpa mig med lite tips och ideer.

Kram

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med murgröna
  • chamor

Åk till ikea så snart du kan. Välj de finaste! Vi köpte några i påskas, de är riktigt långa nu så de växer ganska fort. Våra är nog iaf 1-1,5 meter nu. Finna finare coh fulare murgrönor så fråga om de har fler på lager! Lycka till!

• dreams

Växer de fort? På ikea stog att de var 35 cm så de kanske hinner växa till sig lite eller?

Tack för snabbt svar! E som tur ledig idag så det kanske blir en sväng dit iallafall.

• chamor

Det var iaf grym växtkraft i de jag valde Men kolla om det finns ljusgröna blad som är på gång liksom. Alltså nya blad, det tyder ju på att plantan mår bra Sen är det ju inte att alla är exakt 35. Det finns kortare och längre och det kan även variera från planta till planta.. Åk du och titta så ska du se att du hittar några fina. Tänk på att samma ikea ofta har murgrönor med små men täta blad och stora mindre täta blad. Gjorde misstaget att köpa flera med stora och mindre täta och de andra som jag köpte till sen är SÅÅÅ mycket finare.. Men men Det går nog bra ska du se!

• Yllo

Jag fuskade! Jag var till ett ställe som heter Paraffin och köpte konstgjord murgröna (tvåfärgad i tyg och såg riktigt verklighetstrogen ut) Där finns dom i 5 m rullar (tror jag) och sedan är det bara att rulla ut på bordet + att man kan återanvända det.. eller sälja det efter bröllopet

• Celeste97

Är du orolig finns det kanske längre murgröna på kruka hos din närmaste plantskola?

• FruHamberg

På icamaxi i gävle så säljer de jättelånga murgröna, som även är väldigt billiga. Där ska jag köpa mina(ska oxå använda murgröna att dekorera med).

• 31 maj 2008

Vi köpte två krukor hos en blomsterhandel - och de var hur långa som helst!

• dreams

Tack för alla svar!

Har precis kommit hem från Ikea med 6 krukor murgröna...

De var ganska långa, ca 40-50 cm så nu får de skynda sig att väva sig ännu längre!!!!

Kan man ge dem växtnäring, mår de bättre då?

• millanros

Hur många och hur långa räknar ni med till borden och hur många/långa bord??? ska kanske köpa på mig lite nu då

• 14/6-08

blomsterlandet har girlanger med murgröna i siden vi hadde det blev jäätefint vet dock inte vad dom kostade.

• linahann

Murgröna växer som tusan! Jag hade satt upp lappar på typ Maxi och andra stor butiker och bett att få köpa ur folks trädgårdar!
    Hos min mor växer det som ogräs!!
    Jag klipper till alla mina fester hos henne, och det syns inte ens.

• vero

vad underbart för det är något som är dyrt för florister att köpa hos grossisterna

• Brud 080823

Kolla ute, kanks efinns det ute i naturen? Här där jag bor har vi på två olika ställen där man kan klippa av dem. Hos florist kostar de 40kr för 50cm, vilket hon tyckte var en onödig kostnad. Hon rek att köpa hos större blomsterland, eller klippa ute i naturen.
    Vi ska klippa ute i naturen,blir kanske inte hela långa slingor men det blir nog bra ändå. Floristen sa ävena tt man kunde ju bara lägga ut bladen om man ville det.

Svar på tråden Snälla hjälp mig med murgröna