• J080620

HJÄLP!!

Jag har lite panik!
    Vi ska åka till USA den 25e Juli och då bokade vi min biljett i mitt efternamn..jag har nu hans efternamn som "mellanamn".. men det står ju ändå under efternamn på passet.. har inget gammalt pass som jag kan använda utan jag har beställt ett nytt...
    Är det någon som fått problem med detta?
    Som jag har förstått så verkar det som att stavningen är extremt viktig, och stavningen stämmer men det står bara ett efternamn i bokningen. Det står ju iof bara tilltalsnamnet som förnamn och det har ju aldrig varit några problem.. Har försökt få tag på amerikanska ambassaden men det är upptaget hela tiden :(
    hjälp!!

• Svar på tråden HJÄLP!!
  • girlfriend

prata med resebyraån du bokade igenom så kankse dom kan hjälpa! vet av erfarenhet att amerikaner e petiga ned allt sånt, skulle skriva under en gång på en bank o råkade göra en krumelur mer än vad som står på körkortet o det blev väldigt rabalder! hoppas det löser sig!

• FruHamberg

Kan du inte ringa till bolaget som ni har bokat eran resa hos? Fråga hur viktigt det är(tror dock att det är väldigt viktigt) 0ch fråga om du kan ändra efternamnet på biljetten. Detta brukar inte vara några problem, men man brukar få betala för det.

• J080620

Resebolaget sade att det inte skulle vara problem med dem.. men däremot så kollar de ju pass och biljett när man kommer in i landet så det är det jag är mest orolig över:( men det går säkert att ändra namnet (hoppas jag) hos resebolaget så att allt är rätt.. men samtidigt, på passet står det ju 3 namn på min som förnamn och bokningen står det ju bara ett och det spelar ju aldrig någon roll... hmm jaja det löser sig säkert :) men om det är någon som varit med om något liknande så skriv :)

• sviiden

Flygbolaget brukar kunna ändra namnet på biljetten, dock mot en kostnad.
    När jag tänker efter, så brukar jag nog inte boka biljetter med mitt mellannamn(Terese), utan bara för- och efternamn...?

• J080620

Ja men precis... jag heter jeanette maria elisabeth.. och har aldrig skrivit alla tre namn på någon bokning så varför skulle det vara skillnad på efternamnet?

• sviiden

hehe, tänk dig biljetten med "jeanette maria elisabeth mellannamn efternamn" Biljetten skulle ju vara tre meter lång
    Men å andra sidan så är USAs migrationsmyndigheter bland de j-ligaste som finns. Men inte tittar de ju på biljetten då inte? Men utresan dock...

• J080620

haha jag vet jag har 37 bokstäver i hela mitt namn :)
    Jo det är ju dumt att chansa.. jag ska försöka få tag på ambassaden imorn. idag var det till och med fullt i kön till den avdelningen jag skulle prata med.. suck.. tur att jag har 25 dagar på mig =) det borde ju inte vara några problem att lägga till ett namn på biljetten annars..känns som att det säkert inte är första gången sånthär händer..suck, att man inte planerar bättre..jag tänkte ju bara "äh det är ju ba ett till mellanamn och dom skriver man ju ändå aldrig"...

• Tx2

Jag var supernervös på sista resan till usa. Mitt pass var lite trasigt, inte tilltigt, vilket dem i sverige påpekade när jag skulle checka in. Och eftersom amerikanarna är supernitiska när det gäller att komma in i landet var jag väldigt nervös. Men ingen kommenterade det, varken i tyskland el usa när jag reste in el ut.
    Har du bara kvar ditt egna efternamn i passet så borde det inte vara något problem. Kan vara så att ni måste gå igenom kontrollen o fylla i egna lappar var för sig då ni inte delar samma efternamn. Men kolla med flygbolaget, det kan inte vara första gången för dem.

• EvelinaK

Hej!

Jag har pratat med polisen och de sa att de är jätte noga med att det stämmer med pass och biljett..

Vi har bokat resa till Nya Zeeland och jag kommer ändrar mitt efternamn i augusti och vi reser i december.. Men när vi bokade biljetten var vi inte överrens om efternamn, och då sa dem att det viktigaste är att pass stämmer med biljett...

Så kolla upp det ordentligen så det inte blir något strul!

• J080620

jo jag ska kolla med ambassaden först och är det okej så är det ju okej.. annars får jag ringa resebolaget..
    Jag har åkt till usa förut och jag tycker inte att det var så hemskt i säkerhetskontrollen, inte alls så petigt som jag trodde men självklart är det ju dumt att chansa då blir man ju bara ännu mer nervös..

Svar på tråden HJÄLP!!