kastrera hund??
vilket är "bättre" o "enklare"-kastrera hane eller tik?
O kostnad?
vilket är "bättre" o "enklare"-kastrera hane eller tik?
O kostnad?
det är ett enklare ingrepp på hanar har jag för mig jag ska kastrera min hane de kommer kosta 2700 och han är mellan hund inte liten inte stor
Ja,det är det jag har för mig med? att det är enklare på en hane...men mindes inte säkert!
Får jag fråga varför du väljer att göra det?
Handjur= Bortplockning av "kulorna" = litet och relativt enkelt inngrepp = mindre kostsamt.
Hondjur= Bortoperation av livmoder + äggstockar = operation = stort ingrepp = mer kostsamt.
Munchkin-ja,så kan man ju så klart se på det! tackar!
Idag kan man ju göra så kallad kemisk kastrering, det betyder att hanen är kastrerad i 6 månader, sen slutar det verka. Kan vara bra att prova för att ta reda på om det är där problemet sitter.
www.hundportalen.se/p_spruta.asp
Sidenros-japp fattar precis!
varför jag undrade /undrar är att vi har en tik nu,o funderar på att köpa en hane sen......
O då skulle vi nog välja att göra det på hanen i så fall.
avil okej aa det är en smart grej att göra men ring och prata med en veterinär det gjorde jag och enligt henne så fanns de bara fördelar med och kastrera en han hund men som sagt sen finns det kemisk och medicinsk kastring oxå men dom är bara tillfälliga
Mycket enklare och mycket billigare att kastrera en hane, hos oss kostar det runt 3000 men priset kan variera rätt mycket mellan olika veterinärer. Finns inga större nackdelar med hanhundskastration, annat än att de har större tendens att bli överviktiga jämfört med okastrerade (men det är ju bara att ge mindre mat!) Den "kemiska kastreringen" som är i form av ett implantat som håller i ca 6 månader går inte att beställa längre (men kommer kanske åter i höst), men kan kanske finnas kvar på någon klinik som har ett stort lager.
Hane, abslolut, har en hane och en tik som är helsyskon så det var ganska nödvändigt att kastrera honom innan det hände en olycka. Kostade 3000 kr och vi har inte sett några biverkningar, han är smal och fortfarande intresserad av tikar utan att vara besatt... =)