• Sajja09

Ni som gift er borgerligt-berätta hur det var!

Vi ska gifta oss i Augusti i år.Det blir en borgerlig vigsel.
    Skulle vilja veta vad som sägs av förättaren, vad som är skillnaden mot ett kyrkligt bröllop.
    Hur lång tid tar det?
    Hur har ni gjort med att "befästa" att ni är gifta.Blev paff när vår vigselförättare frågade hur vi ville göra, växla ringar eller ge varandra händerna. Trodde liksom att ringarna var ett stående inslag även om det är en borgerlig vigsel men det var tydligen bara en kyrklig sak.Fast man kunde förstås växla ringar om man ville det vid en borgerlig vigsel också.

Blev ni nöjda med cermonin?

Vore jättekul att höra!
    Kram!

• Svar på tråden Ni som gift er borgerligt-berätta hur det var!
  • anne på grönkulla

Fördelen med en borgerlig vigsel är ju att ni kan utforma det himla mycket som ni själva vill. Det juridiskt obligatoriska tar 30 sek - 2 min, men vilka andra inslag (textläsning, musik, ceremonier) som ni vill ha kan ni välja själva - om det inte är så förstås att er förrättare har ett annat par inbokade direkt efter så att ni inte hinner med några extra moment.

Ringväxlingen är mycket riktigt inte obligatorisk i en borgerlig vigsel men man kan ju gärna ha det. Det är väl bra att förrättaren frågar hur ni vill ha det och inte bara förutsätter hur det ska vara?

• Sajja09

anne på grönkulla skrev 2008-07-05 21:34:14 följande:

Fördelen med en borgerlig vigsel är ju att ni kan utforma det himla mycket som ni själva vill. Det juridiskt obligatoriska tar 30 sek - 2 min, men vilka andra inslag (textläsning, musik, ceremonier) som ni vill ha kan ni välja själva - om det inte är så förstås att er förrättare har ett annat par inbokade direkt efter så att ni inte hinner med några extra moment.Ringväxlingen är mycket riktigt inte obligatorisk i en borgerlig vigsel men man kan ju gärna ha det. Det är väl bra att förrättaren frågar hur ni vill ha det och inte bara förutsätter hur det ska vara?
    Ja gud ja, det var bra att hon frågade men när man tar för givet att ringväxling är standard så blir man ju lite paff, det var så jag menade.
    Wow 30 sek-2 min det var inte långt
    Vi kommer inte ha några andra cermonier utan bara själva akten så då går det verkligen fort!
    Tack för att du svarade!
  • Brudgummarna

Vi gjorde den korta och det tog faktiskt bara 17 sekunder. Jag minns inte exakt orden men det handlade mest om att klargöra för oss vad det var vi lovade varandra.

Sedan kan man givetvis blanda upp det med annat som man själv bidrar med även om vi valde att inte göra det den gången.

• SidenRos

hej jag måste få fråga en sak vi ska gifta oss boreligt i december kommer vigselförättaren kontakta oss eller ska vi kontaka den?

• Proserpina

Vi ska kontakta vår förättare.

• 090208

Vi fick ett "manus" pa hela vigseln.

Visst var det fint, men inte helt hundra som jag ville ha det. Jag ar inte sa stel och formell av mig, och ville att vara fa gaster skulle sta med oss, bredvid oss. Men det "glomde" val tanten bort... Sa det var lite trist forstas, och oj vad snabbt det gick!

Men jo, vi bytte ringar. Det stod redan i manuset. Och sa ville vi ju ha det. Men ingen puss stod med, sa efter blev vi lite paffa, vad skulle vi gora lixom... Dessutom ar jag blyg... Kolla om det automatiskt ar med i "manus".

• Äntligen är det min tur

Vi komer gifta oss borgligt. Men det kommer vara ca 30-40 minuter lång vigsel. Med lite sånger o så. Det kommer förhoppningsvis bli aldeles underbart. Jag har skrivit ihop det själv med hjälp av massa underbara tjejer hr på BT som delat med sig av sina tips.

Gör precis vad NI vill. Det är ju DET som r det bästa med borgligt.

Svar på tråden Ni som gift er borgerligt-berätta hur det var!