• giftörebroare

Har du varit i Florens?

Hej!
    Om en vecka har jag och min man varit gifta i ett år och vi ska åka till Florens några dagar för att fira vår första bröllopsdag!

Är det någon som har varit där? Kanske kan ni tipsa om vad vi borde göra och vad vi borde se? Eller varna oss för saker vi bör undvika?

• Svar på tråden Har du varit i Florens?
  • giftörebroare

Ingen som varit där?

• gustafmatilda

Oh Florens är jättefint! Fast jag var bara där över dagen med min familj när vi bilade ner till Italien, när jag var sådär 14. Vi gjorde dock inte så mycket turistgrejer eller gick på restauranger, men jag minns att det fanns en fin park som var jättemysig att ha picknick i! Och så gick vi genom staden och förundrades över hur vackert det var. Det är ett resmål jag absolut kommer att återvända till!

Jag är tyvärr inte till så mycket hjälp känner jag, då jag inte minns namnen på några ställen. Men jag hoppas och tror att ni kommer att få en fantastisk tid där!

• oktober18

Florens är underbart! Kulturen finns gratis på varenda gata så det är bara att gå omkring och njuta. Brunelleschis kupol är absolut värd att köa för att komma upp i, Uffizierna (stora museét) ska ni förboka innan ni åker och samma om ni vill se Michelangelos David. Ha det riktigt bra!

• giftörebroare

Vad härligt att höra! Jag ser verkligen fram emot resan!

Det är dock stor risk att det blir väldigt varmt när vi är där, någon som vet om det finns någonstans man kan åka och bada i närheten?

Vi funderar även på att åka ut till någon vingård, någon att rekommendera?

• giftörebroare

Nu åker vi snart, ingen mer som varit i Florens och som har några tips?

• Lapinette

Har varit i Florens flera gånger men endast stannat 1 natt varje gång (genomresa). Älskar Florens (det är därför jag återvänder) och mitt tips är helt enkelt att flanera runt i staden och njuta av den gamla arkitekturen.

Nu är det så att Florens inte ligger vid kusten så om du vill bada tar det ca 1,5 timma med bil ut till Medelhavet. Badmöjligheter närmare vet jag dessvärre inget om.

Det vi gjorde som var lite speciellt när vi var där senast var i Florens var att vi hängde ett hänglås på Ponte Vecchio. De unga kärleksparen i staden gör så. Kommer du från själva stadskärnan och går över bron så är det på höger sida i änden av bron. Där hänger klasar med hänglås. Man hänger sitt lås där och sedan slänger man nycklarna i floden. Evigt kärlek vilket jag hoppas på eftersom vi nu har gift oss.

Här kommer lite sidor om Florens men dem har du säkert redan läst.
    www.svd.se/resor/nyheter/artikel_455873.svd
    www.aftonbladet.se/resa/resguider/article237029.ab
    www.italiensida.se/florens/

• Dsy04

jag har varit i florens en månad o lite till

florens är ROMANTISK
    jätte fint gammal stad arkitekturen är otrolig vackert hela miljö ger den där romantiska känsla så ni valde rätt ställe att åka på smekmån

glass var wow

vars du än åker i florens är vackert

det jag kan oxå rekomenderar ä'r att ni tar en buss fråga där en buss till pizza

pizza ställe är inte värd mer än en dag det är inte så långt ifrån florens o man behöver inte stanna där för det är en liten liten by...så du kan ta en morrgon buss dit och så passar du på o sen den kända torre pizza över dan sen i resten av byn finns ingenting

daniblog.com/wp-content/uploads/2007/11/torrepizza.jpg

• Linum

Dsy04: Är det staden Pisa du menar? La Torre di Pisa är lutande tornet i Pisa (på ren svenska). Struntstad men man kan ta en del fina kort på otrnet etc.

Florens är en trevlig stad. Bra shopping, kul att bara strosa omkring i. Ponte Vecchio är väldigt vacker! Köp "1:a klassens reseguider" om Florens eller Toscana, så kan ni gå på egen sightseeing.

• Dsy04

siiiiiiiiiiiiii
    det är det jag menar

• giftörebroare

Hej!
    Tack för alla era svar! Nu har jag varit i Florens och vi har haft det HELT underbart! Vi har gått hur mycket som helst, sett hur mycket som helst och dessutom hunnit med att shoppa och bada i Medelhavet!

Om det är någon som funderar på att åka dit så har jag massor med tips nu!

Svar på tråden Har du varit i Florens?