• soma

Namnanmälan INTE gjord?!

Hej!

Jag fick igår tillbaka hindersprövningen från Skatteverket, i övre högra hörnet stod det att "Anmälan om ändring av efternamn inte är gjord".
    Vad betyder det? Vi skickade in blanketten om efternamnsbyte samtidigt som hindersprövning. Har de inte fattat att vi min m2b ska byta till mitt namn?
    Vad stod det på era hindersprövningar?

• Svar på tråden Namnanmälan INTE gjord?!
  • grabbarna

det stog samma sak och jag fattar ingenting för vi gjorde som er och skickade in samtidigt men dom måste ha missat den ena blanketten

• soma

Ok, det är ju skönt att höra att man inte är ensam :)
    Gjorde ni om er anmälan?

• grabbarna

nej vi har inte gjort det. folk här inne sa att man kunde skriva på och lämna till prästen så skickar han in det

• Tooticki

Samma sak hände oss, förmodligen glömde vår präst den blanketten för det var hon som skickade in hindersprövningen. Vi ringde till skatteverket och de skickade hem en "ansökan om namnändring"s-blankett till oss som vi fyllde i.

• gusjma
    soma skrev 2008-07-08 14:41:04 följande:
    Hej!Jag fick igår tillbaka hindersprövningen från Skatteverket, i övre högra hörnet stod det att "Anmälan om ändring av efternamn inte är gjord".Vad betyder det? Vi skickade in blanketten om efternamnsbyte samtidigt som hindersprövning. Har de inte fattat att vi min m2b ska byta till mitt namn?Vad stod det på era hindersprövningar?
    Precis så fick vi det med! Men jag uppfattade det som att ansökan om namnändring inte "bearbetas" förrän man gift sig så jag har inte brytt mig ännu. Och när så många varit med om det kanske det inte är en slump/fel..?!
  • Sommargrönt

Jag lämnade in båda blanketterna samtidigt. Hindersprövningen kom tillbaka och på vår blankett står det att anmälan om namnändring är gjord. Det står ju även på hindersprövningsblanketten att man kan skicka in namnändringsblanketten samtidigt. Måste vara slarv bara att man missat det...

• gustafmatilda

Det stod likadant på vår blankett, men sen hade de strykit över det och skrivit en liten signatur vid sidan om. Ring och hör med dem, de har säkert fått den andra blanketten också men det kan ju vara skönt för er att få det bekräftat!

• helene306

För oss stod det samma. Jag ringde direkt och kollade för jag hade postat båda blanketterna samtidigt. Handläggaren sa att efternamnsändringen läses maskinellt och tar lite längre tid men den var diarieförd. Efternamnsändringen är gjort enligt henne och går igenom när vigselförättaren skickat in vigselbeviset.

• Augustibruden 2008

Vi skickade in namnändringslappen efter Hindersprövningen... bara fått svar ang hinderprövningen!

• soma

Vi verkar inte vara ensamma alltså :)
    Men jag ska nog ringa ändå för att bara få det bekräftat.

• Osvic

Det står så här på infot om hinderprövning angående efternamn:

Ni kan lämna anmälan samtidigt med ansökan om hindersprövning eller senast i samband med vigseln eller registreringen av partnerskapet.

• bigganve

Samma ska hände mig. Jag ringde till skatteverket, och de sade att de inte läses in samtidigt, därav kommentaren. (Vårt var diariefört). Man får heller inget särskilt besked om detta, så om man undrar är det väl bra att ringa o kolla.....

• avil

konstigt!
    på vår står det
    "namnanmälan har lämnats!"

• B & S

Verkar som det är DOM som har problemet på varje kontor/deras egna regler om hur man gör och vad som ska skrivas!
    Fåntrattar kanske skulle uppmärkasamma detta och ändra sitt system, borde väl åtminnståne skrivit att den kommit in och så man vet det ialf. Behöver ju inte oroa folk i onödan och desutom ger det ju mera arbetsuppgifter åt sig själva att lösa..."störtlöjligt" :P

Svar på tråden Namnanmälan INTE gjord?!