Inlägg från: Bling75 |Visa alla inlägg
  • Bling75

Maldiverna - Kuredu 3

Jag tror inte att det gör så stor skillnad med svensk charter, redan idag så reser ju många brittiska och tyska charterbolag till både Kuredu och Komandoo. Möjligtvis så blir det några fler svenskar på just de öarna.

Vi är ju nu hemma sedan några veckor från vår fantastiska resa, nu bodde vi på Komandoo och inte Kuredu men jag tänkte dela med mig här ändå. Men vi var ju också på Kuredu och hälsade på för vår vigsel.

Komandoo är som många redan vet en betydligt mindre ö på gott och ont. När vi var där så fanns det 57 gäster på ön som tar ca 10 minuter att gå över. Det gör att det blir väldigt privat och personligt. Vi kunde ofta gå hela strandpromenaden själva på kvällen utan att möta några andra gäster. Så gott som alla i personalen visste vad vi hette och var vi bodde vilket var trevligt för servicen som var väldigt väldigt bra.

Snorklingen och dykningen är fantastisk! Första kvällen simmade vi ut en bit från vår vattenvilla, det första vi möts av är en jättesköldpadda - fantatiskt! Efter det så tillbringade vi mycket tid under ytan...

Vår vattenvilla var helt fantastisk och enligt mig så värd de extra pengarna. Jag älskade vår stora terass där vi satt och kikade på rockorna och småhajarna som lekte i vattnet. Rummet var jättefint med en stor himmelsäng i trä och en härlig divan för två.

Vi gillade också båtturen, vi åkte med Muna och fick massor med härlig snorkling och fullt med delfiner som lekte kring båten. Vi var på alla snorkelturer som gick under vår tid där vilket var toppen. Kul att lära känna lite andra människor också vilket var svårare på själva ön.

Jag var ju bara på Kuredu en halv dag och skulle kanske inte välja den ön igen. Jag tyckte det var för tätt mellan alla hus och för mycket folk överallt. När vi skulle ta våra bröllopskort ute på udden vid vattenvillorna så var det ett 10-tal andra människor där. Stor skillnad mot Komandoo.

Nackdelarna med Komandoo är ändå att den är liten, det är svårt att få ihop folk till utflykterna. Vi hade tur och träffade ett gäng med roliga människor som vi uppmuntrade att följa med och snorkla, annars hade de nog blivit inställda ofta. Det blir också lite långtråkigt med bara en restaurang och maten är lite engelsk i stilen - mest engelsmän där. Det var också lite långt att knata fram och tillbaka mellan vattenvillorna i ena änden av ön till restaurangen, baren och alla utflykter flera flera gånger om dagen. Visst det är bara 10 minuter men vi gick ofta fram och tillbaka 5-6 gånger per dag i värmen vilket är nästan 2 timmars promenad.

Men på det stora hela så var det den bästa semestern ever!

Nästa gång blir det nog en ö som är lite mer mellanstor och gärna med mycket dykare.

• Bling75

Det var nog inte vi för min klänning var bara vit. Men det var i mitten av juni (den 16:e).

På Komandoo fanns inga andra svenskar alls, på gott och ont. Det är ju oftast lättare att få kontakt med folk från samma land som en själv, men det blir också lite tråkigare. Och man måste tänka på vad man säger

Vi träffade och umgicks mycket med ett annat par som var där på bröllopsresa, men de galningarna var ifrån paradiset hawaii.

Min reflektion är nog att jag vill ha mellantinget nästa gång, men det måste finnas vattenvillor för jag vill inte bo på stranden. Tänkte på det när vi själva promenerade hem den vägen på kvällarna och såg att de måste ha fördraget hela tiden. Vi kunde ju typ sola nakna på vår terass och drog inte för förrens vi släckte lampan på kvällen.

fru Hä har väl spanat på massor med sköna öar så jag hoppas på ett toppentips från henne... (eller någon annan)

Önskelista:
    Medelstor ö.
    Superbra snorkling.
    Bra dykcenter.
    Många dyk och snorkel utflykter.
    Vattenvillor.
    Gärna pool.
    Ev barnfritt (om vi inte har lyckats ännu)
    Minimalistisk design.
    Bra pris under lågsäsong (max 4000).

Hoppas vi hittar det till nästa gång, för det lär bli en nästa gång

• Bling75

Det var vi

Det var det tältet som spelade in när vi valde ö, tyckte det var så enkelt och fint.

• Bling75

Vi var på Komandoo i början av juni. Det är inte högsäsong under sommaren så priserna är bättre men det är risk för regn.

Så här i efterhand så är jag glad att jag åkte under sommaren. Vi hade regn på natten två gånger, de flesta dagar var det lite disigt eller mulet vilket inte är lika snyggt på kort med ofantligt mycket skönare då man inte brinner upp lika fort i solen. Det är ju fortfarande rätt soligt och 30 grader varmt.

Vill man bara ta det lugnt och ha det väldigt privat så tycker jag att vattenvillorna på komandoo är perfekta.

Men tänk på att cermonin är på en annan ö på gott och ont.

Hoppas att du hittar den perfekta resan för dig och att ni får ett underbart bröllop!

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3