• Anja 19 juli 2008

Korsika eller Sardinien?

Jag och min m2b har bestämt oss för att drömresan som egentligen skulle gå till Barbados i november nu pga pengabrist ska flyttas till Sardinien eller Korsika nu i slutet av augusti/ början av september.

Någon som vet något om dessa ställen. De är våra drömmål i Medelhavet och vi vill veta allt.

Vilken ö hade ni valt och varför? Var på öarna? Varför?

Några rekommendationer om städer och kanske t.om hotell.

Det vi vill ha är mysigt boende m god frukost, bo centralt och mysigt, jättenära t havet, fiiiiin strand, stad som är lagom stor med stort utbud av restauranger och shopping och marknader osv.

Please help

• Svar på tråden Korsika eller Sardinien?
  • Det stora Blå

Båda öarna samtidigt går jättebra, de ligger bara ett stenkast med bilfärja ifrån varandra.

Sardinien har inslag av Spanien med paella t ex, och Korsika är som sagt franskt.

Har berättat i andra trådar, sök på Sardinien i forumet.

• Tjinglan

Jag har varit på Korsika två gånger, det är helt fantastiskt, och väldigt romantiskt! Skön natur där man kan hitta undangömda stränder såväl som höga berg med vandringsleder. Vi seglade och njöt av den goda maten. Inte alls lika turistigt som spanien eller grekland t.ex.

Jag har kollegor som åkt till sardinien och varit jättenöjda med den resan, men jag vet tyvärr inte så mycket mer än så om sardinien.

• Tjinglan

Oj, såg nu att du ville ha lite mer information...
    Vi åkte med Langley till hotell Orisonte. Det är inte att rekomendera om man vill ha nära till stad och restauranger. Stranden där är dessutom lite stenig, men det funkar perfekt om man som vi var ute efter att segla, spela tennis och bara softa. Tror kanske att det i så fall är bättre på den västra sidan, typ Calvi.

• Anja 19 juli 2008

Vi har bokat nu...

Vi åker första veckan i september. Inte calvi men knappa 2 mil därifrån, till Ile Rousse, hotellet Napoleon Bonaparte, ser sååå mysigt ut. Lite slottslikt, gammalt stenhus, 200 meter till en helt vit strand och stan är liten genuin och oförstörd.

Längtar såååå...

tack för era tips och råd! Jag får ju återkomma m rapport sen

• Tjinglan
    Låter jättehärligt, det blir säkert supermysigt!
Svar på tråden Korsika eller Sardinien?