• BlendaSigne

Resa direkt efter bröllopet - hur gör ni med namn?

Vi bor ej i Sverige, men vi ska gifta oss i Sverige på en "hemresa". Efter bröllopet reser vi tillbaka efter ett par dagar. Jag måste boka biljetten ganska långt innan - kan ej boka i mitt nya namn...Borde vara samma för folk som reser på bröllopsresa direkt efter bröllopet... eller...
    Hur gör folk med namnbyte då? Byter ni efter ni kommit hem igen?... Passet bör ju ha rätt namn när man reser?...
    Det alternativ jag kan komma på är att vi:
    1. gifter oss
    2. reser tillbaka hit där vi bor
    3. ansöker om nytt namn / pass från utlandet.

• Svar på tråden Resa direkt efter bröllopet - hur gör ni med namn?
  • sussa84

Jag skickade in namnbytet samtidigt som jag skickade in hindersprövningen.
    Så jag kommer få det nya namnet i samband med vigseln.
    Vi åker dagen efter på resa i 2v. Biljetten är bokad i mitt gamla namn och mitt gamla namn står i passet.
    Så...det viktiga är att det är samma namn i pass som på biljett.
    det tar även ett par veckor innan namnändringen har registrerats och du kan skicka efter nya ID-handlingar

När du skaffar nya ID-handlingar med nytt namn så måste du ha personbevis från skatteverket och det är tydligen ändringen hos skatteverket som kan ta tid.....

• BlendaSigne

Ok - därmed ska / kan jag ansöka om nytt namn innan vigseln, så länge jag har samma namn på biljett som på pass när jag reser :)
    Tackar!

• anne på grönkulla

Ja, precis, du kan resa i det gamla namnet även om du ansökt om namnbyte i förväg. Du har 6 månader på dig att byta id-handlingar. Det som kollas när du reser är att namnet på biljetten och passet är samma.

Svar på tråden Resa direkt efter bröllopet - hur gör ni med namn?