• Gafsan

Toscana

Om några dagar åker jag och min nyblivne man till Toscana på bröllopsresa. Vi har bokat boende lite runt om i Toscana (kommer att bila runt), men om det är någon som har några tips på vad vi borde göra så tar vi tacksamt emot dem.
    Vi tycker om att äta god mat och vandra i fin natur. Någon dag har vi också tänkt åka ner till kusten och bada, frågan är bara vart...

• Svar på tråden Toscana
  • Donna Fortunata

För bad och natur ska ni absolut åka till södra Toscana. Där finns ett naturskyddsområde som heter Maremma som är helt fantastiskt och har dessutom en lång, finkornig strand (åk dock tidigt på morgonen för att få parkeringsplats). Castiglione della Pescaia i närheten kan varmt rekommenderas.

Det finns många fina små byar och städer att besöka. Ett hett tips är Cortona (där även delar av Under toscanas sol är inspelad).

Om ni ska till Florens så se till att ni har skaffat er lite restaurangtips, annars är det väldigt svårt att hitta bra mat till rimligt pris.

• Gafsan

Tack! Maremma låter ju bra, vi får nog ta en dag och åka dit. Till Florens har vi väl tänkt åka en dag också.

• hondafreak

Kolla in Cinqueterre-området i Ligurien. Romantiskt att vandra mellan de 5 små byarna, eller åka tåg. Vi ska bo där en vecka på bröllopsresa (eller rättare sagt lite norr om, i Moneglia, i ett gammalt kloster)

• Gafsan

Ja, till Cinque terre har vi redan varit och det var verkligen jättefint där, så det kan rekommenderas.

• ljugarn08

Hej,
    Vi var precis i Toscana och bilade runt. Jag gillade byn Montalcino. Där i trakten görs brunellovin som är grymt goda, dessutom var det en charmig och lugn liten stenby. Bra som start i ngn dag om man vill varva ner lite innan man åker till de större städerna etc. Sedan gillade jag byn greve i chiantidistriktet. Vi bodde på en vingård precis utanför i tre dagar vilket jag tyckte var bra.
    Utanför Florens låg en del outlets. Den som var ngt att ha var den som kallas The Mall.
    Siena var absolut inget trevligt ställe tyckte jag. Det tycker jag ni kan skippa. Florens var bra mkt bättre.
    Vi flög hem från Pisa så vi åkte ut till Viareggio vid kusten sista dagen för att få ta ett dopp i Medelhavet, men det stället var ingen höjdare tycker jag. Maremma blir nog bra mkt bättre som tidigare rekommenderats.

• Gafsan

Tack för flera bra tips! :) En outlet måste vi ju ha tid för.

Svar på tråden Toscana