• anna800

SPIRAL

HEJ! Efter att ha ätit p piller i tio år har jag bestämt mig och slutat med dom. Sexlusten var nu i slutet obefintlig, min kille har fått tjata sig till det, humöret blev sämre och sämre så jag slutade bara för några dagar sedan. Har redan fått mens som ett tecken på att något saknas?!
    Har iaf pratat med en BM som gav mig tipset att prova en hormonspiral, jag frågade först efter kopparspiral eftersom jag vill slippa alla hormoner, men det gör dom inte på någon som inte fått barn?...

Skulle vilja veta vilka effekter andra kännt efter att ha ätit p piller och bytt mot en hormonspiral. Det viktigaste för mig är framför allt min sexlust och humöret. Skulle vara jättetacksam för svar av de som vart med om liknande och vad ni tycker!

• Svar på tråden SPIRAL
  • Tooticki

Jag har inte använt hormonspiral men en person jag känner, hon fick huvudvärk, blev väldigt trött och blödde lite hela tiden under första året. Vill inte skrämma dig.

Jag har flera vänner som har kopparspiral utan att ha fött barn, om du går till en gynekolog så kanske det går lättare att övertala?

• lillaj

Jag ska ha kopparspiral efter nästa barn, känns som ett bra alt. Vet inget om hormonspiral. Ska sluta om ett par veckor med mina p-piller, dels för att försöka oss på ett syskon och dels för att min mamma nyss gick bort pga en propp så allt känns högst olustigt.

anna800 skrev 2008-07-16 11:02:12 följande:
    HEJ! Efter att ha ätit p piller i tio år har jag bestämt mig och slutat med dom. Sexlusten var nu i slutet obefintlig, min kille har fått tjata sig till det, humöret blev sämre och sämre så jag slutade bara för några dagar sedan. Har redan fått mens som ett tecken på att något saknas?!Har iaf pratat med en BM som gav mig tipset att prova en hormonspiral, jag frågade först efter kopparspiral eftersom jag vill slippa alla hormoner, men det gör dom inte på någon som inte fått barn?...Skulle vilja veta vilka effekter andra kännt efter att ha ätit p piller och bytt mot en hormonspiral. Det viktigaste för mig är framför allt min sexlust och humöret. Skulle vara jättetacksam för svar av de som vart med om liknande och vad ni tycker!
  • T RO

Jag hade koparspiral, trots att jag inte fått barn. Anledningen till att många inte gör det är att den är "grövre" vad jag har förstått, och om man int har fått barn är man inte så uttänjd...

Flr mig fungerade det ganska bra, fast jag fick enorma menssmärtor. Vet inte om et berodde på spiralen eller på avsaknanden av p-piller som jag ju ätit i 10 år...?

Byt till en annan barnmorska, eller stå på dig, om du verkligen vill ha kopparspiral.

Om hormonspiral vet jag inget, men just nu äter jag minipiller... och jag kännersom du, jag VILL ILNTE HA HORMONER. Men det finns liksom inget att använda då... kondom är helt uteslutet, för mig är detnågot man använder på okända sexkontakter, inte på mannen jag ska tillbringa resten av mitt liv med...

• Sotnos080906

Hej

Jag har testat det mesta, inte hormonspiral men dock hormonstavar som satt i armen. På mig funkade det inte! jag reagerar kraftigt mot dessa extra hormoner. Fick Acne på ryggen, huvudvärk osv. Mensen försvann och ersattes med en brunaktig flytning som dök upp när som helst.

• T RO

Min syster använder hormonspiral, hon är jättenöjd och hennes mens är helt borta. Hon tycker att det är positivt, jag får inte heller mens med mina minipiller och känner snarare tvärtom att det är något som är fel i min kropp när mensen inte kommer.

Fan, varför ska man hålla på och mixtra med kvinnors kroppar? Varför finns det inget för männen, det är ju deras skit som gör att det blir barn...Man borde "gå till källan" så att säga.

Förlåt min ilska, men jag har provat det mesta i preventivmedelsväg, och jag känner mig lite som en försökskanin...

• Tussigumman

Jag slutade äta p-piller för något år sedan eftersom jag tyckte att min sexlust var nästan obefintlig. Men jag tycker inte det hjälpte att sluta. Nu har jag istället får en himla massa hemska finnar och får köpa dyra ansiktsprodukter för att hålla dom på en "normal" nivå, plus att jag har extrema menssmärtor de första dagarna. Med andra ord, ungefär som jag mådde innan jag började snaska piller för 10 år sedan. Funderar allvarligt på att börja med minipiller, och sluta igen först när vi vill skaffa barn.

• anna800

Håller med! Kondom kan väl funka ibland men inte varje gång och med killen som jag kommer tillbringa mitt liv med!, tycker exakt som du.
    Jag har haft en p stav i armen och hade mens i tre månader i sträck och valde att ta ut den och gå på p piller igen, har hört att det är samma hormoner i hormonspiral som i p stav?

• anna800

Min BM sa att en hormonspiral motsvarar ungefär 1 minipiller i veckan, vilket är drastiskt mycket mindre än vad kombinerade p piller innehåller...

• Fröken Fin

Jag har haft hormonspiral i 5 år och för mig har det fungerat jättebra! Jag tålde inte p-piller (provade 4 olika sorter, alla med olika biverkningar: ont vid sex, gråtmildhet, konstant deppighet samt mens jämt...) och tjatade mig till slut till en hormonspiral trots att jag inte fått barn.

I början hade jag mensvärk och stänkblödningar i några månader, men sedan dess har jag inte haft mens alls, helt underbart!

Det enda negativa jag kan komma på är att jag fått lite mer akne, visserligen trist men ingenting jämfört med att gråta jämt eller inte kunna ha sex p.g.a. smärtor...

Så jag kan rekommendera dig att prova, sen fungerar det ju olika på olika människor! Lycka till!

P.S. Tänk på att livmodern "krymper" när man äter p-piller så det kan ta några månader efter man slutat tills att spiralen faktiskt får plats... Så var det för mig.

Svar på tråden SPIRAL