• Memmis

Namnbyte, pass och ID-kort

Satt och grubblade över hur man ska göra med ID-kort och pass efter vigseln.
    Följande information hittade jag på polisens hemsida:

-------
    Vid namnbyte måste man alltid byta nationellt id-kort. Då behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i id-kortet som hos folkbokföringen.
    Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt id-kort kan göras efter hemkomsten.
    -------
    Direktlänk:
    www.polisen.se/inter/nodeid=46132&pageversion=1.jsp
    -------

Hoppas det hjälper!
    Kram och lycka till!

• Svar på tråden Namnbyte, pass och ID-kort
  • Pumpkin

Vad är det du undrar över?

• Memmis

Jag var nog lite otydlig... ^^
    Jag satt och funderade, men så hittade jag info om hur det går till med nytt ID-kort och nytt pass.
    Så nu vet jag, och tänkte dela med mig av vad jag hitat!

/Emma

• anne på grönkulla

Ja, man kan inte söka nya id-handlingar innan namnbytet gått igenom. Tumregeln brukar vara att man sen har 6 månader på sig för att få nya.

Ska man resa måste pass och biljett ha samma namn. Enklast är ofta att resa i det gamla namnet om man reser inom nån måand efter vigseln. Först då kan man börja räkna med att ha hunnit fixa med alla byten och så.

• LLJÖ

Vi gifter oss i slutet av augusti och ska åka under januari 2009. Går det bra för min blivande att ha kvar sitt gamla pass då resan är bokad i hans nuvarande namn?

• Sommargrönt

Underlag för att söka nytt körkort kommer hem automatiskt med posten i alla fall.

Svar på tråden Namnbyte, pass och ID-kort