• PeEmSe

Hur friar man?

Undrar vad man säger.
    Vill du gifta dig med mig? eller Vill du förlova dig med mig?

• Svar på tråden Hur friar man?
  • aikidoaasa

Det beror på om du vill gifta dig med henne eller bara förlova dig med henne. Lycka till.

• Kärlek ger näring åt själen

Beror på Planerar du att ni ska gifta er så är det gifta annars så är det förlovning..

Fast jag personligen tycker det är fint med vill du gifta dig med mig oavsett

• T RO

Det beror på vad du menar med ditt frieri...
    Är det giftermål du vill ha fram så frågar du om det, men är du av den typen som tycker att "förlovad kan man vara utan att det betyder att man ska gifta sig" så kan du fråga om förlovning.

både jag o min blivande anser att förlova sig gör man i väntan på bröllop, som då ska bli inom ett år efter förlovningen, men det där gör man som man vill tycker jag.

Huvudsaken är att du inte frågar om förlovning (och inte vill gifta dig) och personen du frågar tolkar det som ett frieri för bröllop...
    ...eller att du frågar om förlovning, men menar bröllop, och personen du frågar tror att det bara rör sig om en "vanlig förlovning" utan krav på bröllop om du förstår vad jag menar...

• BlendaSigne

När vi förlovade oss (frågan var "vill du förlova dig med mig?") så var vi ej gamla nog för att känna oss redo för att gifta oss, men ville ta vårat förhållande till en annan nivå. Vi såg självklart att vi nångång ska gifta oss men frågan gällde bara förlovning...

Jag proppsade dock på att om när min sambo väl ville gifta sig så fick han "popp the question" igen. O så gjorde han nu i våras :)

Att vara förlovad länge var något som vi ville från början, njuta av "varje steg" så mkt det går :). Vissa vill gifta sig inom 1 år och vissa "nångång". Tror det beror på när du förlovar dig, vi var 25 och ej redo för bröllop då :)...

Jag tycker man ställer frågan "Vill du gifta dig med mig?" om man har tänkt att börja planera för bröllop och ser att det blir av inom 1-2 år. Annars så tycker jag man frågar "vill du förlova dig med mig?"....

:)

Svar på tråden Hur friar man?