• Martina66

Hur håller man reda på vad som ingår i den enskilda egendomen på sikt?

Vi har tänkt skriva äktenskapsförord på grund av att min m2b har en viss förmögenhet i form av aktier som ska stå som enskild egendom. (Jag har också litegrann men mindre). Vi har alltså tänkt speca vilka tillgångar som är enskild egendom, alternativt att allt vi äger/komer att äga ska vara enskild egendom. Syftet är att våra resp. särkullbarn ska ärva rätt pengar då vi en gång dör. (Vi har inte tänkt skilja oss )

Nu undrar vi hur man håller reda på under tidens lopp vad som är den enes eller andres? T.ex. om min make säljer av sina aktier (som är enskild egendom enligt ä.f.) för att köpa något annat som sedan säljs för att köpa tre andra saker - eller bara går till löpande utgifter ifall det blir "sämre tider"?

Man måste antagligen "föra bok" över alla inköp?? Eller hur gör man?

Vi är något förvirrade över detta. Sedan är vi inte helt ense om vad som blir minst krångligt: Att skriva allt som enskild egendom eller att speca vissa specifika tillgångar.

• Svar på tråden Hur håller man reda på vad som ingår i den enskilda egendomen på sikt?
  • anne på grönkulla

Ta råd av jurist.

Om bara specifocerad egendom ska vara enskild eller om också det som den ersätts med (andra tillgångar, om man säljer aktier för att köpa en bil t ex) tror jag man kan skriva in. Mat äts ju upp...

Men vecklar man in sig i mer komplicerade diskussioner, ta professionell hjälp.

• Martina66

Tack, du har rätt, det kommer vi nog att göra!

Ett annat exempel, förresten, på samma tema: Jag har en fond där jag månadssparar till pensionen. Om vi specar att denna är enskild egendom när vi gifter oss men samtidigt har tänkt att allt det vi förvärvar efter att vi gifter oss ska vara giftorättsgods, kan/bör man då skilja på de fondandelar som jag satte in före resp. efter giftermålet? Eller om man skriver att fonden X är enskild egendom, blir allt som fortsättningsvis sätts in där också min enskilda egendom? Vad händer då om jag får fnatt och börjar sätta in hela min lön...?

• angelsson

Skriver ni att aktierna och fonden eller vad det nu kan vara ska vara enskild egendom så är det det som är enskild egendom. Används pengarna (som nu ligger i aktier/fond) till någon annat så kan det ersätta men bara om det är en annan investering som hålls undan från giftorättsgods. Köper man mat för pengarna så är de borta, använder man de för att reparera den gemensamma bostaden så är de borta. Man måste kunna urskilja de pengarna på något sätt, på ett speciellt konto eller i ett fritidshus i den ena makens/makans namn, blandas de med giftorättsgods så blir det giftorättsgods. Avkastning från enskild egendom är giftorättsgods om inget annat avtalats om.

Man kan googla på enskild egendom så får man upp mycket matnyttigt men det bästa är så klart att kontakta en jurist när man väl bestämt hur man vill ha det.

• anne på grönkulla

Ni behöver prata med en jurist på er bank som kan hjälpa er att reda ut vad ni vill uppnå för effekt med förordet och dra upp ett förord och ev testamente som ger just den effekten. det där är för krångligt för att göra själv, faktiskt, hur mycket gör-det-själv-papper som ärn florerar.

Svar på tråden Hur håller man reda på vad som ingår i den enskilda egendomen på sikt?