• 2ringar

Hur gör man?

Min blivande kommer förhoppningsvis ta mitt efternamn, då jag har ett mkt ovanligt och han sverige topp fem vanligaste:)

MEN kan han behålla första bokstaven i sitt efternamn som mellannamn? Eller måste han ansöka om att få det så?

Ex Bertil P Karlsson? Och då står P för hans gamla namn tex Persson.

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Eliasmamma

Hej!
    Vi vill ha bådas namn, mitt som mellannamn, men se det gick inte! Vi har gemensamma barn som har dubbelnamn, så det hade varit kul att heta samma alla 4! Så ansöka måste han garanterat göra, det är en djungel med konstiga regler...!

• 2ringar

Ok, men kan han iställer för att heta hela sitt efternamn som mellannamn, bara heta första bokstaven??

Åh vilken djungel!!!

Eliasmamma skrev 2008-07-20 22:17:10 följande:
    Hej!Vi vill ha bådas namn, mitt som mellannamn, men se det gick inte! Vi har gemensamma barn som har dubbelnamn, så det hade varit kul att heta samma alla 4! Så ansöka måste han garanterat göra, det är en djungel med konstiga regler...!
  • Millie84

Jag tror ni kan göra såhär... När ni fyller i efternamnsblanketten så kan ju han ansöka om att behålla sitt efternamn som mellannamn och heta ditt i efternamn. Då kan han ju sedan om han vill förkorta det som du sa. Men officiellt är det ju HELA namnet som mellannamn. Har flera vänner som då har ett mellanmanm och ett efternamn, tex Lisa Karlsson Nilsson, då skriver hon Lisa K Nilsson

• 2ringar

Men på myndighetsbrev och liknande kommer det då stå Lisa karlsson Nilsson?? Då jag har utländskt efternamn och han ursvenskt så ser det lite tokigt ut.. Om man får säga så?

Millie84 skrev 2008-07-20 22:21:21 följande:
    Jag tror ni kan göra såhär... När ni fyller i efternamnsblanketten så kan ju han ansöka om att behålla sitt efternamn som mellannamn och heta ditt i efternamn. Då kan han ju sedan om han vill förkorta det som du sa. Men officiellt är det ju HELA namnet som mellannamn. Har flera vänner som då har ett mellanmanm och ett efternamn, tex Lisa Karlsson Nilsson, då skriver hon Lisa K Nilsson
  • aikidoaasa

Själv tänker jag klart ta bort mitt efternamn... pckså trist vanligt. Min sambo har ett namn som bara han, föräldrarna, hans syrra och en gammal farbror utan barn till hans farsa har. Det är ett gammalt ortsnamn från Dalarna. Jag har velat heta det i flera år nu. ;)

• 2ringar

Men vad kul, grattis till namnet:)
    Min sambo säger att jhan vill nog heta mitt men han känner att det kommer att vara ovanligt, han är ju van vid sitt. Men jag tröstar med att så är det ju för alla oavsett vad man byter till....

lycka till

aikidoaasa skrev 2008-07-20 22:34:22 följande:
    Själv tänker jag klart ta bort mitt efternamn... pckså trist vanligt. Min sambo har ett namn som bara han, föräldrarna, hans syrra och en gammal farbror utan barn till hans farsa har. Det är ett gammalt ortsnamn från Dalarna. Jag har velat heta det i flera år nu. ;)
  • Pumpkin

Jag har bytt till min mans namn och behållit mitt eget som mellannamn, och mkt riktigt är det så att man behåller HELA namnet men man kan självklart förkorta själv när man skriver under saker/presenterar sig osv. Men precis som du misstänker så kommer det högst troligt att stå Pelle Persson Svensson i folkbokföringen och därmed också på post han får, om han inte ringer till de företag han brukar få post ifrån och begär att det bara ska stå Pelle P Svensson. På mina bankkort kommer det t ex stå Angelica N Bergström eftersom jag själv begärt det så (dessutom får inte båda mina namn plats på korten).

• Yllo

2ringar: Jag tycker du ska ta och ringa Folkbokföringen och fråga om han bara kan ta en initial som mellannamn eller inte. Det vanliga är nog att man behåller sitt efternamn som mellannamn och förkortar det till en initial, men officiellt så heter man det fullständiga namnet.

Svar på tråden Hur gör man?