• 2ringar

När byts efternamnet?

Hej,
    Om min blivande tar mitt efternamn, när går det då igenom? Har fått hem en namnändringsblankett, men där står ju inget om när vi viger oss eller liknande.

Hur fungerar det egentligen?

Vi åker på resa direkt efter vigseln och då har ju min man sitt gamla pass, men han heter väl fortfarande sitt gamla namn då? Fast vi nyss gift osd?

• Svar på tråden När byts efternamnet?
  • Eliasmamma

Ja, det tar ett par veckor! Jag var lite orolig då vi åker direkt från festen, vi är bara borta en vecka och då är det ingen fara!

• Himesama

Vi gifte oss 28 juni och i fredags (18 juli) fick jag vägverkets papper om nytt körkort pga namnändring. Mao är det lugnt för er del om ni åker direkt efter bröllopet.

• BlendaSigne

någon sa till mig i detta ärende att man hade 6 månader på sig att fixa nya id-handlingar. så jag fattade det som att mitt gamla pass funkar i 6 månader. nån som vet?... huvudsaken var att man hade samma namn på passet som på biljetten.

• Himesama

Ja precis som BlendaSigne skriver, måste vara samma namn på biljetten som i passet.

• 2ringar

Ok tack. Då kan jag slappna av. Då återstår bara frågan om han ska byta till mitt efternamn:)

Svar på tråden När byts efternamnet?