• Fraxx

Förlovning på GÅNG! Jag behöver hjälp!!!

Hejsan, jag är en kille på 17 år, och jag behöver verkligen hjälp med att planera denna dagen!

1. Ringarna:
    Kan inte vara så svårt, räcker ju att köpa en provosorisk ring som man kan byta ut, eller ta reda på diskret hennes storlek.
    Jag funderar på att ta reda på hennes ringstorlek så att jag kan gravera in den, så hur lång tid tar det att gravera in ringen?
    Och sen så har jag hittat en jättefin ring till mig, en silvrig då jag tycker det är finare med silver än på guld på killar, fast den kostar bara 120:-, det känns väldigt oseriöst från min sida, men måste ringen vara i guld?

2. Hur säger man?
    Jag hade tänkt ta med henne på en jättemysig restuarang som vi har besökt ganska ofta och säga det där, eller på flyget när vi ska åka utomlanbds om en månad, men en fråga bara, hur ska man göra det?

Ska man gå ner på knä och säga massa fina ord och fråga om hon vill förlova sig, eller vad tycker ni?

3. Vad blir hon?
    En sak som jag har försökt få reda på på google eller wikipedia är vad min flickvän blir till mig. Är hon fortfarande bara flickvän, eller är hon maka, eller fru eller ?

Har problem med den här frågan...

Och hur ska jag säga det till min flickvän att jag vill ävnta med det här, för vi har pratat om förlovning, och jag vet att hon kommer svar ja, och vi har sagt att vi ska förlova oss på fredag, då det är dagen då vi först träffades för fyra år sen på en fotbollscup =)
    Så vill försöka göra en liten överraskning och säga nu i veckan attt jag vill vänta, utan att hon blir ledsen... och är det nån som har ett bra tips på ställe?

SNÄLLA, vore jättevänligt på några fina idéer på hur jag ska göra det, även om restuarangen känns mest just nu, hjälp mig, för på fredag är det förlovning som gäller!

• Svar på tråden Förlovning på GÅNG! Jag behöver hjälp!!!
  • aikidoaasa

1) Ringarna: behöver inte vara guld... om ni nu förlovar er nu så kommer det nog att dröja ett tag, dröjer det så är det inte ovanligt att man byter ut dem senare mot mer "vuxna ringar".

2) Antingen så säger du: "Vill du förlova dig med mig?" Men då kan det vara VÄLDIGT bra att påpeka för henne att det INTE kommer att bli mer än så på ett bra tag. (så att hon inte blir besviken senare)
    Eller så säger du: "Vill du gifta dig med mig?" Då betyder det ner att du är redo ganska snart för att knyta banden.
    Hur som helst så älskar de flesta kvinnor ett romantiskt frieri.

3) Fram till det att ni gifter er så är hon din fästmö. Maka/fru (betyder samma sak) blir man inte förräns efter man gift sig... även om vissa verkar tro att det räcker med att förlova sig.

Du väljer det som känns bäst för dig, inte vad hon tycker. Det är ändå du som friar.
    Lycka till med detta! Jag hoppas att ni kommer att älska varandra till tidens ände.

• lbmarbrg

Jag tycker spontant att du bör vänta med frieri / förlovning. Du är bara 17 år... Upptäck världen tillsammans innan ni fattar ett så stort och viktigt beslut. Man kan älska varandra mycket fastän det saknas en ring. Köp henne ett vackert halsband om du med smycken vill visa henne hur mycket du älskar henne.

• Fraxx

aikidoaasa:

Tack så hemskt mycket för hjälpen, detta var precis den informationen jag ville ha!

lbmarbrg:
    Jag vet om att det är tidigt, men vi träffades första gången för fyra år sen och sen varit fram och tillbaks, men nu är jag säker på vad jag vill (och s'äker på att hon känner likadant)

• FruHamberg

1) Spelar ingen roll vad ringarna är gjorda av, vissa använder inte ens ringar. Sen tycker jag iaf att du inte ska gravera in något i den ifall att den inte passar eller ifall hon vill ha en annan typ av ring, så är det lättare att byta om du inte graverar något i den. Sen tar det ca 1-2 veckor att få gravyren klar.

2) Håller med ovanstående om att gör det tydligt vad du faktiskt vill. Om giftemål är något som kommer att ske om några år så säg det, så slipper ni det missförtådent som så lätt händer annars.

3) Har du redan fått svar på ser jag.

Ang när och hur så känner du din flickvän bäst. Hur tror du att hon reagerar om ni inte förlovar er på fredag som ni har bestämt? Kan du ordna så du kan överraska innan middagen? Eller ordna under middagen så att det ändå blir en överraskning? Som det kanske märks så gillar jag att bli överraskad, det visar att den andra personen har tänkt igenom det hela och man känner sig glad över att någon har ansträngt sig för ens skull.

Hur du än väljer att göra så blir det säkert jättebra. Lycka till!!

• f1bride

1. Du kan ju alltid köpa ringar i titan, de är billigare än guld (och jag tror hon kommer att uppskatta dem lika mycket)! Sen kan du ju som sagt vänta med gravyren, men om du vill gravera innan så tog det då 2-3 dagar för oss (och vi bor inte i en så stor stad).

Resterande frågor tror jag att du fått ganska bra svar på.! Rätta mig om jag fel

• Fraxx

Tack alla ni där ute! Jag har fått underbar hjälp, jag vill även tacka google för detta, det var där jag hitta hemsidan, riktigt bra!

Lycka till alla därute med era giftermål och etc.!

• f1bride

Lycka till du med! En dag kanske du återkommer till sidan som en flitig användare

• kassandra

hejsan en rolig sak hade ju varit att fria med ett ringmått !
    Då kan ni prova ut rätt storlek ! Man brukar kunna få låna hos juvelerare och lämna åter vid ring köp !

• Fraxx

Jag hade tänkt mig något traditionellt istället, då vi har hittat en jättemysig restuarang som vi varit på några gånger, så tänkte ta med henne på fredagen och gå dit och be servitören eller ägaren kunna komma ut med dom till desserten...

Fast andra lite roliga tips är verkligen intressanta! Vore kul med något lite småudda, öppen för alla förslag! =)

• Dittvackrajag

Kassandra's idé va asläcker!

• Fraxx

Förstår inte riktigt hur jag ska kunna göra det riktigt bra, då vi redan har planerat att förlova oss, men jag ska säga att jag inte känner mig riktigt redo att göra det och överraska henne....

• Fraxx

Men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas överraska henne... den med att plocka upp hundskiten var riktigt grym!

Men tyvärr äger jag ingen hund... jag vill ha mer såna där otroligt överraskande sakerna, och helst när folk är omkring =)

• Carmilla79

Hm, om ni faktiskt har sagt till varandra att ni ska förlova er på fredag så hade nog jag som tjej blivit lite paff och troligtvis ledsen/sur om du plötsligt kommer och säger du inte vill då... Hon kan ju inte veta om att du bara vill skjuta på det för att överraska henne, jag hade ju trott du inte vill alls! Om du nu inte lägger upp det på ett snyggt sätt ordamässigt. Lycka till iallafall!

• kassandra

snälla fraxx det du tänkt dig var försiktig så hon ej blir super ledssen och drar för vi tjejer skämtar inte om något så stort ! Lycka till !

• Fraxx

Jag vet, men jag tänkte dra till med att jag inte känner mig riktigt mogen än, kanske vänta nån månad eller nåt liknande, jag ska ju ändå "fria" på fredagen som bestämt. =)

Jag vet var jag har henne så ni kan vara lugna :)

• lillamillan
    Fraxx skrev 2008-07-23 00:01:56 följande:
    Jag vet, men jag tänkte dra till med att jag inte känner mig riktigt mogen än, kanske vänta nån månad eller nåt liknande, jag ska ju ändå "fria" på fredagen som bestämt. =)Jag vet var jag har henne så ni kan vara lugna :)
    Nej säg inget sånt...hon blir så ledsen.
    Säg istället att du väldigt gärna vill förlova dig med henne, men har ett bättre datum uttänkt...att hon inte ska behöva vänta länge men at du vill välja ett eget datum så att det blir mer smo en överraskning för henne.
  • Dittvackrajag

Den där försökte min älskling med också, bara för att han ville överraska mig med ringarna på min födelsedag (om en vecka) men efter en dag så stod han inte längre ut, dels att ljuga men också att se mig så krossad..

Svar på tråden Förlovning på GÅNG! Jag behöver hjälp!!!