• Theolinda

När börja använda nya efternamnet?

Hej
    När börjar man använda sitt nya efternamn?
    Nu menar jag tex när man handlar med kort osv -med en gång eller vänta man till man har rätt namn på körkortet??

• Svar på tråden När börja använda nya efternamnet?
  • stråvalla08

Intressant fråga!
    Ska också byta efternamn, men det antar jag att jag börjar använda direkt, för i alla myndighetsregister (?) heter jag ju mitt nya namn direkt. Eller? Får man papper om nytt körkort hem automatiskt? Vad jag inte vet hur detta fungerar, och är ju då inte heller till någon hjälp för dig - sorry!

• Mrs Mommy

Jag har inget körkort men efter ca 2veckor fick jag mitt nya peronbevis och sökte du nytt leg och kort.

• propp

Jag kommer inte använda mitt nya efternamn förrän jag vet att det gått igenom hos folkbokföringen...och inte förrän jag bytt ut körkort och bankkort...måste ju skriva under med samma namn som det står på korten.

• Stjärnblomma

I officiella sammanhang som att skriva under bankkortskvitton och blanketter så väntade jag tills jag fått papper från skatteverket att namnbytet var klart (tog ca 2 v men det kan gå fortare eller långsammare också, beror på hur snabbt de jobbar på just din avdelning) och jag skaffat nytt leg.

Bland vänner o bekanta började jag använda det nya direkt.

• Yllo

Jag började använda mitt nya efternamn direkt efter vigseln, men på blanketter och sånt så får man snällt fortsätta med det gamla namnet tills det nya personbeviset kommit hem. Papper om körkortet kommer hem automatiskt, har hört att en del fått hem de pappren förrän dom fått hem det nya personbeviset.

• lollan82

alltså..jag har gjort namnbyte..vad mer ska jag göra?
    får använda mitt pass med nuvarande namn..
    men när byta bankkort etc?

• solsystem

Kommer det alltså hem ett nytt personbevis automatiskt? jag menar jag har såklart gjort anmälan om namnändring men jag trodde att jag behövde beställa ett nytt personbevis själv

• Pumpkin
    lollan82 skrev 2008-07-29 08:30:03 följande:
    alltså..jag har gjort namnbyte..vad mer ska jag göra?får använda mitt pass med nuvarande namn..men när byta bankkort etc?
    När namnet är ändrat hos folkbokföringen kan du beställa nya bankkort, skaffa nytt pass osv.
  • Pumpkin
    solsystem skrev 2008-07-29 08:35:54 följande:
    Kommer det alltså hem ett nytt personbevis automatiskt? jag menar jag har såklart gjort anmälan om namnändring men jag trodde att jag behövde beställa ett nytt personbevis själv
    Det kommer hem ett papper från Skatteverket efter att namnet är ändrat, som jag tror är ett personbevis. Nu blev jag dock osäker. Har även beställt ett personbevis för passbyte själv.
  • solsystem

Vi har bokat bröllopsresan i mitt flicknamn eftersom vi åker redan två dagar efter bröllopet, och jag kommer därför resa på mitt nuvarande pass. När vi kommer tillbaka från resan bör det där pappret ju ha landat i brevlådan och är det då inte ett personbevis får jag se till att beställa ett personbevis så att jag sen kan fixa nytt pass och nytt körkort antar jag, det löser sig nog

• Pumpkin

För körkortet behöver du inget personbevis, det kommer hem papper för nytt körkort automatiskt.

• mrsD

hur lång tid tog d för er o få namnet ändrat? vet att d e väldigt olika..

Tycker skatteverket e segt, gått över två veckor nu =/ (ja jag vet att de har semestrar som alla andra, men vad är viktigare här i livet än att jag får mitt nya efternamn?? *S*)

• Pumpkin
    mrsD skrev 2008-07-29 08:49:58 följande:
    hur lång tid tog d för er o få namnet ändrat? vet att d e väldigt olika..Tycker skatteverket e segt, gått över två veckor nu =/ (ja jag vet att de har semestrar som alla andra, men vad är viktigare här i livet än att jag får mitt nya efternamn?? *S*)
    Jag gifte mig 5 juli och 14-15 juli hade jag mitt nya namn, dvs drygt en vecka senare.
  • lbmarbrg

Jag gifte mig 5 juli, men har fortfarande inte fått pappret om namnbytet från Skatteverket. De jobbar på det, säger de när jag har ringt.

Svar på tråden När börja använda nya efternamnet?