• Pearlii

göra en egen ring..

..är det super dyrt?

• Svar på tråden göra en egen ring..
  • Freckles

Menar du att designa den själv bara eller göra den hos en guldsmed själv med hjälp?

• Pearlii

Designa en egen ring med hjälp av en guldsmed.
    uppskattningsvis vad kan de gå på?

• Pidis

Jag valde en ring som redan fasn men ändrade storlekarna på stenarna och fattningen. Det kostade inget extra.
    Ville ha en med både rött och vitt guld. (kolla mitt bildgalleri) Men gillade inte några av fattningarna som redan fanns.
    Ska hämta dem på lördag så får se om den blev som jag tänkte.

• Tooticki

Oftast är det billigare att få en ring gjord av en smed än att köpa en färdig. När vi gjorde våra ringar fick vi betala 1200 kr/ring för arbetet, 220 kr/g för guldet och så köpte vi diamanterna på diamantia.com och infattningen av diamanterna kostade ca 200 kr/styck (förutom min stora, den var dyrare).

• chamor

Ofta billigare än att köpa de "dyra" ringarna. men om du hittar en ring för 2-3000 lönar det sig knappt att göra en egen.

• Duchess

Vi gjorde våra hos en smed, och har aldrig någonsin ångrat det!

En del av kostnaden betalade vi med inbytesguld. Vi fick ca 100 kr/gram för inbytet. Idag tror jag att man får mer, eftersom metallpriserna stigit.

• Freckles

Jag såg en ring som jag tyckte var fin men designade om den så att den skulle passa mig bättre. Det blev billigare än att beställa den som den var, ca2000kr billigare, och då gick jag till en riktig guldsmed.
    Har inte sett hur den blev än, väntar med orolig förtjusning

• Pearlii

Vi har äntligen kommit på hur vi vill att förlovningsringenringen ska se ut.
    Från Braemer (braemer.dk finns många fina ringar där) Model 638.
    Hittade den i tidningen "Tid & Smycken" -sommar/höst 08, som jag tog i en smyckes affär.
    Fast vi ska göra om den lite, runda den och så..
    Har även börjat "fila" på hur vigselringarna ska se ut :)

Bild på ringarna finns på mina bilder.

Svar på tråden göra en egen ring..