• hgav

Identitetskris?

Fler än jag som nu börjar få lite identitetskris? Vi har fyllt i hindersprövningsansökan och jag sitter nu med namnändringsblanketten....
    Vi bestämde i samband med vår dotters födelse att vi skulle ta min M2B's efternamn. Min familj är ensam om vårt efternamn, men jag har aldrig gillat det jättemycket så jag kände att det inte var några problem att byta. Min M2B har oxå ett ganska ovanligt efternamn och jag vill naturligtvis heta samma sak som min dotter och man. Jag är lite emot dubbelnamn.. men nu sitter jag här ändå och funderar på att behålla mitt efternamn som mellannamn... har ju ändå varit jag i 36 år . Hur känner ni?

• Svar på tråden Identitetskris?
  • Tooticki

Kan du inte behålla ditt efternamn? Gifta blir ni ju ändå?

Min man tog mitt namn men för mig hade vi lika gärna kunnat ha olika efternamn.

• hgav

Nej, jag vill heta samma sak- främst vill jag ha samma efternamn som min dotter. Att jag skall ta hans efternamn är det egentligen ingen fråga om. Jag är mest tveksam till om jag ska behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Jag tänker i sådana fall att det blir ett namn som inte används, men det finns i alla fall med på ID handlingar etc och förblir på så sätt en del av mig ändå...

• gottelina

Jag har gjort så för jag tycker också att det liksom är jag. Dessutom så är det gratis och enkelt att plocka bort ett mellannamn om man ångrar sig. Däremot kan du inte ta ett efternamn som mellannamn i efterhand.

hgav skrev 2008-07-24 11:35:26 följande:
    Nej, jag vill heta samma sak- främst vill jag ha samma efternamn som min dotter. Att jag skall ta hans efternamn är det egentligen ingen fråga om. Jag är mest tveksam till om jag ska behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Jag tänker i sådana fall att det blir ett namn som inte används, men det finns i alla fall med på ID handlingar etc och förblir på så sätt en del av mig ändå...
  • chamor

Jag är SÅÅ glad att byta!

• aikidoaasa

Tänk på att det ibland kan bli massor av krångel när alla heter olika.
    Ett exempel på detta är en kompis föräldrar.
    Mamman heter X i efternamn
    Pappan heter Y i efternamn
    Äldsta dottern X Z då det blev så eftersom mamman var gift med en annan då.
    Andra barnet heter X Y då hon kom innan de hade gifta sig.
    Barn tre heter Y X då det tillfälligt var något om att det sades att mannens efternamn skulle stå före om det var dubbel efternamn.
    Yngsta sonen heter Y då de tröttnade på två efternamn.

Det är alltså 6 olika kombinationer detta händer:
    reklam skickas i alla varianter, addresserad reklam då...
    de kan inte få samlat konto på apoteket för alla barnen... då de heter olika
    Det blir ofta fel när de bokar resor då det alltid blir något fel på något namn... vid ett tillfälle kom de inte på planet då det stod annat i passet.
    Nu för ett tag sedan bestämde sig hela familjen att byta till enbart ett namn efter år av strul.

• Lavendelblomma

Behåll ditt gamla efternamn som mellannamn! Det skadar ju inte!
    Det ska jag

• socker86

Håller med "Lavendelblomma", behåll det som mellannamn så känns det nog fortfarande som du, om du förstår? Jag har också ett ovanligt efternamn som endast två systar till bär (den tredje bytte totalt) sedan finns det inte fler med mitt efternamn i min släkt. Så jag kommer behålla mitt som mellannamn just för den skull och just för att det är jag. Lycka till med beslutet!

• laris

Jag ska oxå behålla mitt efternamn som mellannamn

• 26juli2008

Vi behåller våra respektive efternamn.. vår son heter efter mig, så det är min blivande make som får ändra om vi ska heta lika allihopa!

• hgav

Ja det får nog bli ett mellannamn....

• snart fru magnusson

jag funderar också på mellannamn. hur blir det rent praktiskt med bankkort? skriver man under med båda namnen?

• Tooticki
    socker86 skrev 2008-07-24 22:12:27 följande:
    Håller med "Lavendelblomma", behåll det som mellannamn så känns det nog fortfarande som du, om du förstår? Jag har också ett ovanligt efternamn som endast två systar till bär (den tredje bytte totalt) sedan finns det inte fler med mitt efternamn i min släkt. Så jag kommer behålla mitt som mellannamn just för den skull och just för att det är jag. Lycka till med beslutet!
    Hur kommer det sig att du inte behåller ditt namn? Eller din blivande man tar ditt?
  • Lavendelblomma

Undrar jag med!!
    Och mejladressen? ska det vara båda namnen? Eller mellannamnet är mest för att veta det själv?

snart fru magnusson skrev 2008-07-25 09:02:03 följande:

jag funderar också på mellannamn. hur blir det rent praktiskt med bankkort? skriver man under med båda namnen?
  • Tooticki

Mellannamnet fyller ingen funktion utan är endast av affektion. Enda gången det kommer synas är på körkort, pass och bankpapper. Man behöver aldrig inkludera det namnet i sin underskrift.

• Tooticki

Det är precis som ett andranamn alltså.

• I am yours

Jag kände precis som du!

Jag behöll mitt efternamn som ett mellan namn.
    För det är ju jag :)

Om jag vill efter några år kan jag i så fall ta bort mitt efternamn.

• anja1661

jag kommer behålla mitt efternamn och mannen byter....

jag känner oxå som många andra att jag har ju hetat detta i hela mitt liv...skulle bli konstigt att byta. mannen har inget emot att byta....

Svar på tråden Identitetskris?