Hur har ni det ekonomiskt???
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Vi har nån blandning tror jag =)
Som det är just nu lever vi på min lön o sätter av fästmöns lön till bröllopet. Vi har våra separata lönekonton där vi oxå har våra "fickpengar". Sen har vi ett gemensamt mastercard med kredit på som vi gör alla inköp via. o i slutet av månaden betalar vi alla räkningar, ser till att vi har några krobor över var till fickpengar o avsätter resten till bröllopskassan.
Så egentligen har vi väl gemensam ekonomi även om löner hamnar hos var o en.
Handlar det om intressen i den prisklassen så får man naturligtvis ta ett snack om hur man ska finansiera det. Om min man hade ett dyrt intresse så har jag i princip inga problem med att han får nån tusenlapp extra per månad. Fast å andra sidan beror det nog på vilket intresse det är. Om det är något som bara bränner pengar utan att ge positiva effekter så skulle jag vara mer tveksam.
Ett konto, två kort. Har alltid haft gemensam ekonomi. Tycker det fungera väldigt bra, men sen så är ingen av oss"snål" eller överdrivet slösaktig, om min m2b var förtjust i att spela bort ett par tusen varje vecka skulle jag nog tänka mig för ett par ggr innan jag gav honom fullt tillträde till min lön, men nu har vi ungefär samma utgifter och hobby kostnader.
Jo, min sambo gör av med mycket mer pengar än jag på sina hobbies (jag är toksnål). Men att vi har gemensam ekonomi betyder ju inte att han kan använda hushållskassan som han vill till sina nöjen. För oss betyder gemensam ekonomi att vi sätter alla våra pengar på ett konto och räknar ut hur mycket som kommer att vara kvar när allt nödvändigt är betalt. Sedan beslutar vi gemensamt vad vi ska göra med det som är kvar (det är inget vi gör varje månad förståss, vi ser över ekonomin en gång om året ungefär). Vi räknar ut ungefär hur mycket var och en behöver för våra egna "nöjen" och hur mycket vår son kan tänkas behöva. Vi får alltså månadspeng, inte bara vår son utan jag och min m2b också . Resten sätter vi in på sparkontot.
Jag är oftast en förespråkare för gemensam ekonomi. I de fall där man har barn så förstår jag inte hur man kan undvika att ha gemensam ekonomi. Samtidigt inser jag ju också att det finns många par som har delad ekonomi och är nöjda med det.
Finns det någon här som har delad ekonomi och kan berätta lite om fördelarna med detta? Jag vill gärna förstå er bättre
Ska tillägga att orecis som Duchess så skulle jag inte ha några problem med att min m2b fick någon tusenlapp extra varje månad om han hade en dyr hobby.
För övrigt får min m2b mer pengar än jag för tillfället, men det är för att han slutade röka och då tyckte jag att han skulle använda de pengar han tidigare rökte upp för att göra något kul med i stället. Jag tror faktiskt att det fungerade bra som motivation, han såg vad han kunde få istället för sina cigaretter.
Riktigt bra belöning måste jag säga lillsnuff
Håller med. Min man har inga dirket dyra hobbys, men han älskar bilar. jag låter honom fullt välja vilken sorts bil vi ska ha. Jag är nöjd bara det finns något att köra i...Å så är det ju ganska roligt att få köra runt i små snabba sportbilar han surfar runt efter en ny Porsche just nu, så vi får väl se vad som står på uppfarten snart...
Jätte bra att du "ger" honom pengarna. Det är som du skriver med säkerhet en morot.
Vi har dyra intressen men gemensamma, såsom dykning t ex. Eftersom det är något vi oftast gör ihop är det viktigt för oss båda att vi har bra utrustning för det. Min man hade egen utrustning innan vi träffades och nu vill han att vi köper de delar av utrustningen jag saknar (ca 35 000 kr) och då blir det för gemensamma pengar. Sen har vi kamerautrustning som är värd en del och ska köpa till mer innan vi åker utomlands i höst, även om jag är den som fotar mest tycker min man att det är väldigt kul att ha mycket kort. Sen är det ju resorna då, de dyra, långa resorna gör vi ju ihop, gör vi kortare med kompisar så kostar det ju oftast inte jättesummor så det blir inget hål i budgeten av det.