• emizisen

dåligt samvete?

Är det någon mer än jag som har extremt dåligt samvete för sitt bröllop. Jag gifter mig om en dryg vecka och har så dåligt samvete. Det känns som om allt handlar om vårt bröllop, vilket inte är så konstigt förstås men jag tycker egentligen inte om att vara i centrum. mina föräldrar tycker det är roligt att hållla på med förberedelserna säger dom men jag hoppas jag inte kräver för mycket. Har massa dåligt samvete för allt jobb som hela min familj lägger ner på det här bröllopet, framförallt det som min mamma gör, och mina systrar som är mina tärnaor. de planerade en helt fantastisk möhippa för mig och de hjläper mig med allt möjligt och måste dessutom fixa sina egna kläder och skor och dylikt. vet att jag är lite fånig som har dåligt samvete, man gifter sig ju bara en gång. och om mina systrar ån gång kommer gifta sig kommer jag att tycka det är hur kul som helst att hjälpa dom. och ändå känns det så här jobbigt! Nån mer som känner igen sig?

• Svar på tråden dåligt samvete?
  • aikidoaasa

Tyck inte så! Jag vet inte en mamma som inte skulle gå i taket av lycka när hennes dotter ska gifta sig. Självklart vill hon vara med så mycket som möjligt och hjälpa till och fixa och dona... de flesta systrar tycker också om det då de får chansen att "öva" inför sina bröllop också.
    Ok, jag vet de som bryter mot detta, men de är undantagen som bekräftar regeln. Skulle någon av dem tillhöra denna kategori så skulle de inte ställa upp så mycket som de gör.
    Se till att verkligen tacka dem på bröllopet så kommer de att bli jätte glada... annars är det risk att de känner sig ledsna.

Lycka till med ditt bröllop!

• Dolliver

Förstår precis vad du menar! Jag är livrädd att bli sedd som en Bridezilla och har därför ständigt dåligt samvete då mina närmsta vill hjälpa till, är så rädd att de efteråt ska se det som om jag "krävde" hjälp av dem...
    Samtidigt så försöker jag tänka omvänt - jag hade gladeligen hjälpt till vid bröllop och andra stora events och sett det lite som en ära att faktiskt bli tillfrågad och ha ansvar över en så stor grej som det faktiskt är... Men fasiken vad det är svårt att tänka omvänt!

• stråvalla08

Kan bara hålla med... Har dels dåligt samvete inför barnen som bara hör att vi måste planera, handla och fixa inför bröllopet. Sen är det som ni säger svårt att inte vara nervös att framstå som besvärlig och krävande inför släkt och vänner. Inte alls vår grej att vara i centrum och lite därför har vi nog delegerat ut för lite - börjar hopa sig tycker jag...

Svar på tråden dåligt samvete?