• f1bride

Skillnader mellan Smoking & kavaj?

Vad är det för skillnad mellan en smoking och en kavaj?
    Vår marsalk frågade idag om det gick bra om han kan ha sin skräddarsydda smoking på vårt bröllop (vi har klädkod kavaj). Går detta bra? Vad är det ens för skillnader mellan smoking/kavaj? :-S

Sa till honom att det går bra, men vill veta vad man gått med på

• Svar på tråden Skillnader mellan Smoking & kavaj?
  • Lillsnufflan

En klädkod är till för att hjälpa gästerna, inte för att följa slaviskt. Dock är smoking ett par snäpp över kavaj så han kommer att vara rejält överklädd. Men om han (och ni) känner er bekväma med det är det väl OK. Men vad ska din m2b ha? Om han ska ha kostym kanske det ser märkligt ut med en marskalk med "finare" klädsel?

Skillnaden är bland annat att en smoking har glansig sjalkrage istället för "vanliga" slag och att man bär smokingskjorta, väst eller gördel och fluga till.

• Herr Nilsson

En marskalk skall egentligen följa samma klädkod som gästerna. Det är dock vanligt att marskalken ansluter sig till brudgummens klädsel. Ifall brudgummen själv har smoking eller högtidsdräkt, skulle därför hans smoking se lite mindre egendomlig ut. Korrekt är det dock inte...

Man kan förstås fråga marskalken: (a) grundar sig hans förslag på att han vill erbjuda brudparet att bära en extra fin klädsel? I så fall kan man väl nämna att man inte jublar över idéen, om man nu inte gör det. Han kanske istället är ute efter att (b) få använda sin smoking som han lagt dyra pengar på och som han kanske inte använder så ofta han trodde när han beställde den. Personligen skulle jag ha svårara att säga nej i det senare fallet...

• f1bride

Tack för svaren! Tror mer att det lutar åt alternativ B (skrivet av Herr Nilsson), så det känns lite konstigt att säga Nej. Dock har vi bestämt oss för att vi (brudparet) ska få se smokingen först, är den betydligt snyggare än kavajen som min m2b ska ha då får han ju inte ha den..

För att vara mindre "formell", kan man då ha en vanlig skjorta och fluga till en smoking (ingen gördel etc)? Liknar det mer en kavaj då? Är de lika långa och så??

• aikidoaasa

Det brukar se konstigt ut näe man blandar kostym och kavaj klädseln... så njae...

• anne på grönkulla

Formellt sett är det helt fel och han är helt överklädd i smoking till klädkod kavaj. Det lär heller inte bli snyggt att ha en smokingkavaj och låtsas att det är en vanlig kostym, tror bara det ser konstigt ut faktiskt.

Sen om ni (och han) inte tycker det gör nåt att han är helt överklädd, då är det förstås en annan sak.

• Lillsnufflan

Om din m2b ska ha kostym skulle jag nog avråda, av samma anledning som jag inte skulle uppskatta att en tärna hade balklännig om jag hade kort brudklänning. Jag vill som brud vara "finast", och detsamma bör väl kanske gälla brudgummen?

Men självklart är det upp till er.

För övrigt ska jag instämma med aikioaasa
    och anne på grönkulla: att blanda stilar skulle nog se konstigt ut.

f1bride skrev 2008-07-26 09:35:13 följande:
    Tack för svaren! Tror mer att det lutar åt alternativ B (skrivet av Herr Nilsson), så det känns lite konstigt att säga Nej. Dock har vi bestämt oss för att vi (brudparet) ska få se smokingen först, är den betydligt snyggare än kavajen som min m2b ska ha då får han ju inte ha den.. För att vara mindre "formell", kan man då ha en vanlig skjorta och fluga till en smoking (ingen gördel etc)? Liknar det mer en kavaj då? Är de lika långa och så??
  • f1bride

Lillsnufflan: Åh vilken bra jämförelse! Nu förstår jag bättre.

(Alla) Det blir nog så att jag kommer att be honom att bära kostym istället, faktum är att han (marsalken) funderar på att beställa en ny kostym från samma ställe som vi beställde brudgummens. Då slipper man alla "etikettsbrott" och risken att han är överklädd mm.

Svar på tråden Skillnader mellan Smoking & kavaj?