• Pingst09

ungefär hur mycket kostar följande?

Försöker göra nån form av budget. Vad kostar dessa olika saker, "mellan tummen och pekfingret" i alla fall?

*Bukett, enklare rund variant
    *Kort, kuvert, papper i två olika färger och band till ca 30 inbjudningskort
    *Mannens kläder, kostym väst slips
    *Buffé till 50 pers inkl kaffe men ej tårta
    *Mängder öl vin cider alkoholfritt till middag + betalbar efteråt
    *Bordsdekorationer på 10 bord (ljus och blommor)

Ja, jag kommer säkert på mer sedan men börjar såhär...

• Svar på tråden ungefär hur mycket kostar följande?
  • aikidoaasa

Det kan kosta hur olika som helst helt beroende på var du väljer att skaffa allt ifrån... så att skriva en summa kan bli ganska svårt...

• katjakaj

Håller med föregående talare; Omöjligt att svara på... Det går ju ofta att komma lite billigare undan. Vi köpte tex alkoholen i tyskland och dekorationer på Ikea. Gjorde egna inbjudningskort, men det blev DYRT! ;)

• Pingst09

Okej, om man säger så då.... vad har ni betalat? Ungefär

• Lavendelblomma

1000 kr (för en ganska liten)

1500 kr för kort + kuvert, porto tillkom

3200 för kostymen (byxor + kavaj)
    600 kr för skjortan
    300 kr för slipsen

Hmm...hade räknat cirka 10 000 (max)

Köpt utomlands kostade vår starksprit (whiskey, bayleys, vodka etc) 3000 kr för 70 pers
    Vin och öl tillkommer med Systembolagspriser

Vet ej ännu...räknar med kanske 1000 kr
    (ska fixa själv, köpa blommor på torget etc)

• AnnaochHenrik

Har ni tänkt göra buffén själva, eller beställa från cateringfirma? Från cateringfirma har jag sett priser fån ungefär 140 kr/person och uppåt. Vi räknar med MAX 100 kr/person när vi gör vår egen buffé.

Öl, vin och cider beror ju förstås på var ni köper det, på systembolaget eller utomlands. Man brukar räkna en halv flaska vin/person till middagen, plus då öl och cider. Sen tillkommer ju allt som folk dricker efter middagen! Köper ni alkoholen på systembolaget och sparar kvittot kan ni lämna tillbaka det som blir över...

• Pingst09

Vi köpte 2 liter whiskey när vi var i spanien, 1 liter bailys och ca 3 liter vodka... får väl komplettera lite starka varor från bolaget. + vin cider och öl då. Bra att man får lämna tillbaka...

Tror att vår buffé kommer mixas av hemmagjort och catering. Så det borde ju inte bli så saftigt.

1500:- för inbjudningarna? Oj, det trodde jag inte...

• chamor
    efternamnsbyte skrev 2008-07-27 22:54:16 följande:
    Försöker göra nån form av budget. Vad kostar dessa olika saker, "mellan tummen och pekfingret" i alla fall?
    *Bordsdekorationer på 10 bord (ljus och blommor)Ja, jag kommer säkert på mer sedan men börjar såhär...
    Prisförslag..
    Bukett ca 800
    Inbjudningskort 500
    Mannens kläder (hyra) 1000-1800 (vet ej kostym men vi hyr frockcoat och de kostar 1800)
    Buffe 4000-5000
    Alkohol vet jag ej då vi ej dricker
    Bordsdekorationer ljus ikea 200
    Blommor 10 st fina rosor 300
  • chamor

1500 låter dyrt! Papper kan man köpa för typ 3 kr styck och ett papper kan ju räcka till flera kort. Så säg 8 kr+porto 5 kr per inbjudan = 390

• liten81

Hej Hej
    Nu vet jag ju inte var du bor och så men i Stockholmsområdet får man räkna med ca 250-300kr/pers för buffé men lättast är att ta kontakt med en cateringfirma eller googla deras menyér på nätet. Då fr du en riktig prisbild. Kom ihåg att om man hyr ställe tillsammans med catering så ingår oftast personalkostnad också för 2 eller 3 personal samt ibland kuvertpris per person.

www.vistaprint.se kan du beställa färdigtryckta inbjudningskort för ca 300kr för 50 st. Det gjorde vi och de var jättefina! Kom på 3 dar.

Alkohol är en stor och jobbig post rent budgetmässigt. Kan du köpa utomlandsblir det ju attan så mycket bättre, men räkna med att det kan dra iväg.

Vi gifter oss det 23/8 och har bjudit 50 gäster. Utan att ha ett särskilt snofsigt ellet supertraditionellt bröllop (min klänning kostade 500) så kommer det nog att gå loss på 45 - 50 000 kr iaf. Men det är ju en gång i livet så det är det värt :0)

Lycka till med budgeten.
    Mvh
    Maria

• Munchkin

Kan ju berätta lite vad de sakerna kostade på sårt bröllop.
    *Buketten (inkl tärnbukett, 2 extra rosor att ge våra respektive mammor samt 2 corsager): 1150:-

* Grejjer till inbjudningskorten: ca 500:-

* Makens kläder:
    Kostym 990:-
    Väst & plastrong 995:-
    skjorta 199:-
    skor ca 500:-

Buffé 50 pers: 8450:- + 1 paket bryggkaffe från Willys ca 25:-

Alkoholhaltiga drycker inhandlads i tyskland: 1700:- ( bland annat 24 liter vin, 12 flaskor bubbel, 5 flaskor chokladlikör, 200 öl, 60 cider, och vi har en hel del kvar av det)

Dekorationer till borden: ca 600-700:-

• Lavendelblomma

Ang inbjudningskort + kuvert som många tyckte var dyra (1500 kr) så kan jag hålla med om att det kanske inte var jättebilligt. Men jag hittade fina på Calligraphen som jag ville använda och i det ingick tryckning på fram- och insida samt fina passande kuvert. 85 st kanske jag ska nämna också. Det blir cirka 17 kr per inbjudan, vilket jag inte tycker är såå farligt. Vad har ni andra betalat per styck?

• MissieA

Vi har betalat 1100 för 75 inbjudningskort (utan frimärken dock) och dem är verkligen så som vi vill ha dem. Dem kostade 15,50 kr exakt per styck. De är inte köpa i Sverige men vi är supernöjda och tycker verkligen inte att det var dyrt.

Sen tror jag att alla vi har olika typer av bröllop och det jag kanske vill spendera pengar på inte någon annan vill och tvärtom.

• chamor

Vi gjorde själva och våra drog iväg typ 13 + porto tror jag

• Pingst09

Jag har beställt grejor till korten nu. Blev 600 med frakt och det kommer räcka till 40 kort vilket blir 15 kr per kort. Så man får nog räkna med att det kostar endel... + porto sen då.
    Kollade också in calligrafen med den variant jag fastnade för där skulle gå lös på 1100 spänn med tryck och kuvert till 35 kort så det fick bli eget pyssel.

• chamor

Lägg gärna ut bilder sen När blir kalaset?

• Pingst09

Inte förrän i juni 09. Men nu har jag ju att pyssla med under hösten

chamor skrev 2008-07-29 08:42:23 följande:
    Lägg gärna ut bilder sen När blir kalaset?
  • Blondie77

vet ej, min mamma binder buketten men säkert inte mer än några hundra

Vi skickade ut ca 35 inbjudningskort, dessa köpte jag handgjorda från tradera, inkl porto gick det på ca 400 kr

Vi köpte kostym från esperit och hyrde väst, plastron, näsduk, alltihop gick på ca 3000

Jag lagar maten själv och har bakat brödet själv. Fläskfile och kycklingfile köpte jag när det va bra pris i affären. Vi kommer servera potatisgratäng (köpt färdig från coop inkl värmeskåp) rödvinsås, brödbullar fyllda med örter, fetaost och olivolja, helstekt fläskfile gratinerad med getost, honung, ruccola och pinjenötter, kycklingfile med ädelost, bacon och persilja, och grönsallad, qournfile till vegetarianen...summa: 2500 kr för 60 personer men jag har nog köpt mer än tillräckligt (70 portioner potatisgratäng + 4 kg som jag gör själv , 10 kg fläskfile & 8 kg kycklingfile)

Vi bjuder på alla dryck till maten och har fri bar efteråt...vi har köpt massor av öl,pops, vin, vodka, gin, 3 sorters rom, whiskey, cognac, baileys + massa andra likörer, mängder av läsk, lättöl, mineralvatten, groggmixer, juice mm...kostnad ca 3500 inkl bubbel till brudskålen

Dukar, ljuslyktor, servetter, rosblad, skålar fyllda med vatten och blommor och stenar, bordsplaceringskort, spetstyg till dekoration, ballonger, champagneglas och massa massa annat...

har inte exakta siffror men max 1000 kronor till våra 9 bord

Lycka till!

Svar på tråden ungefär hur mycket kostar följande?