• 23maj2009

Att exet har kvar namnet..

Jag blir galen på att exet fortfarande har kvar min sambos efternamn..jag vill inte bli nån fru X nr 2..?
    Bläää... och det är ju ett fint namn som jag i vanliga fall med glädje skulle ta..men jag känner att det blir fel nu..

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Att exet har kvar namnet..
  • lillP

jag bad min h2b prata med sitt ex ang att hon skulle byta tillbaka till sitt flicknamn. Fungerade bra Kanske ska tillägga att de var nyskilda när vi blev tillsammans så hon hade inte hetat det så länge som skild.

• 20080301

Ser inte problemet riktigt, han har ju valt dig vad hon än heter... Jag är fru nr tre och bryr mig inte det minsta om vad hans förra fruar heter i efternamn, hade han däremot tagit någon av deras namn hade jag inte tagit det.

• anne på grönkulla

Ett namn någon tagit genom ett äktenskap kan den inte ens ge vidare till nästa fru/man - så det hade inte blivit aktuellt.

20080301 skrev 2008-07-30 00:02:19 följande:
    Ser inte problemet riktigt, han har ju valt dig vad hon än heter... Jag är fru nr tre och bryr mig inte det minsta om vad hans förra fruar heter i efternamn, hade han däremot tagit någon av deras namn hade jag inte tagit det.
    Sen kan jag förstå känslan av att inte vilja heta samma som förra frun, men egentligen kan jag inte tycka att det berör en riktigt. Med tanke på vilken grej det kan vara att byta namn så förstår jag att man inte vill hålla på och byta tillbaka eller byta hur många gånger som helst också...

Exet är ju ändå historia.
  • Tooticki

Du kan ju alltid behålla ditt namn alternativt kan han ta ditt?

• Im yours

Håller med om att det kan vara krångligt att byta namn. Kan ju även finnas barn sedan tidigare förhållanden. Tycker nog att du kan ta hans namn, o låta det förflutna vara just förfluten tid. Alternativt kan ju han ta ditt, som Tooticka säger.

• dockis

Jag är den första frun men jag frågade faktiskt exet om det var ok med honom att jag behöll hans efternamn som omgift men som mellannamn. Anledningen är att jag ville heta samma som min son. Han ville inte det så nu kommer jag inte behålla det.

Det där med efternamn är svårt. Om man blir av med det eftersom exet inte vill att man har det så kan det faktiskt kännas som om man blir berövad sin egen identitet. Det kanske är anledningen till att man behåller det. I mitt fall kändes det mer rätt att fråga exet eftersom hans efternamn är ganska ovanligt.

• 090801

Min mamma har kvar min pappas efternamn trots nytt förhållande. Anledningen till det är att inom hennes yrke så vet ju alla vem hon är med det namnet, hon skulle få svårt att byta efternamn. Min svägerska som snart ska gifta sig vill behålla sitt efternamn av samma orsak, hon har gjort karriär med sitt nuvarande efternamn och det skulle ställa till problem med nytt för hennes del.

• Tant M

Min blivande makes före detta tog tillbaka sitt flicknamn när de skildes, tror det hade känts konstigt att ha samma namn som hon så det är skönt att jag slapp fundera över det. Var lite inne på att behålla min före detta mans namn som mellannamn eftersom mina barn heter så och att jag haft det namnet i 20 år, men när jag tog reda på att man måste använda bägge namnen hela tiden tyckte jag det kändes långt och krångligt. Och nu känns det helt okej att byta till ett "son"-namn igen!

• 23maj2009

Ja vad kloka ni är..ja jag är väl lite kinkig eller bara en smula avis eftersom han valde henne först..kan det vara så?
    Ja jag ska självklart heta vad han heter oavsett vad hon heter..
    Med stolthet ska jag bära hans namn..min älskade!

• gustafmatilda

Tant M skrev 2008-07-30 11:21:49 följande:

Min blivande makes före detta tog tillbaka sitt flicknamn när de skildes, tror det hade känts konstigt att ha samma namn som hon så det är skönt att jag slapp fundera över det. Var lite inne på att behålla min före detta mans namn som mellannamn eftersom mina barn heter så och att jag haft det namnet i 20 år, men när jag tog reda på att man måste använda bägge namnen hela tiden tyckte jag det kändes långt och krångligt. Och nu känns det helt okej att byta till ett "son"-namn igen!
    Man måste väl inte använda både mellannamn och efternamn? Det gör inte jag hela tiden. Skriver för det mesta bara initialen på mellannamnet, ingen som har sagt nåt hittills. Det är ju bara ett mellannamn. Eller? Jag använder det aldrig när jag presenterar mig eller så (har precis börjat lära mig att använda mitt nya efternamn vid sådana tillfällen, hehe...). Någon som vet med säkerhet på vad som gäller? Isåfall kommer jag nog ta bort mellannamnet så småningom...
  • Tant M

Jag blev upplyst om att bägge namn ska användas vid underskrifter och sådant, hur det i praktiken funkar med att skriva en initial vet jag alltså inte. När man presenterar sig väljer man väl själv vad man vill säga egentligen. Hursomhelst är det för sent för mig att ångra mig nu

• gottelina

Sitt mellannamn behöver man bara använda när det krävs fullständigt namn precis som de andra mellannamnen man i regel har. Alltså kan man om man vill använda det vid underskrift men behöver absolut inte. Inte ens som initial om man helt vill skippa.

• esset50

Det som har varit har varit och det som är nu är nu.
    Du kan ju inte radera ut hans historia.
    Exet är ju ändå exet, det är DIG han har valt nu.

Han har dessutom varit gift tidigare och kärleken mellan er är uppenbarligen så stark och trygg att han inte tvekar att ingå äktenskap med dej!!!

Gläds åt er kärlek...

Jag har haft mitt "nya" efternamn längre än mitt flicknamn. Det är en stor del av min identitet. Vet inte hur jag skulle gjort, då vi tänkt vara gifta fortsättningsvis...

Svar på tråden Att exet har kvar namnet..