• BlendaSigne

Ni som bor i utlandet och gifter er i Sverige... (byter efternamn)

Jag bor ej i sverige (ej skriven i sverige men svensk medborgare) men ska gifta mig i sverige i december. åker direkt efter bröllopet hem (till utlandet) och försöker nu få ihop det hur det ska funka med allt.

1. jag måste boka min biljett i gamla efternamnet
    2. jag reser tillbaka hem i gamla efternamnet med gammalt pass två dagar efter bröllopet.
    -Hur funkar det att byta efternamn när man bor utomlands, nån som har erfarenhet eller vet?
    -Jag kommer behöva skaffa nytt pass här - det tror jag inte ska vara några problem. Blir intressant att försöka fippla med alla papper och allt som måste fixas här, nån som har erfarenhet av det? (bor i USA)
    -Hur funkar det med alla grejer i sverige, kan man göra det på distans?... körkort, bank etc?...

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som bor i utlandet och gifter er i Sverige... (byter efternamn)
  • Tooticki

Har du svenskt körkort och svensk bank trots att du bor i USA?

• BlendaSigne

Japp, bor i US tillfälligt. Ska flytta tillbaka såsmåningom. Ej green card etc. Har alla id handlignar etc kvar i Sverige...

• BlendaSigne

har svensk + amerikanskt:
    körkort
    bank
    försäkringar
    etc etc etc...

bara svenskt pass dock

• Tooticki
    BlendaSigne skrev 2008-07-31 14:58:00 följande:
    Japp, bor i US tillfälligt. Ska flytta tillbaka såsmåningom. Ej green card etc. Har alla id handlignar etc kvar i Sverige...
    Ah, jag förstår, kan tyvärr inte hjälpa dig. Men har du någon adress i Sverige så bör ju alla saker skickas dit.
  • Tooticki

Om du inte använder ditt svenska körkort och bankkort så skulle jag ha väntat med att fixa det tills jag kom hem igen.

Vad gäller försäkringar så är det bara att ringa och säga att man bytt namn.

• BlendaSigne

Daemia,
    Oh tack. Det var mkt bra info

• BlendaSigne

Phju... har nu kollat med skattverket. Jag och min blivande måste åka IN till skattverket och styrka vår identitet... för att få hindersprövningen godkänd. PHJU att jag kollade detta innan... vi åker inte hem förrän till bröllopet... DETTA är typiskt sånt som ger en magsår... hmm... ytterligare ett test för kontrollfreaket... Hmm... hoppas hoppas detta kan ordna sig. Ska kolla och prata med nån handläggare innan så vi kan få lite specialrutt på våra grejer... hua hua...

• anne på grönkulla

Om du är i närheten av en svensk ambassad eller konsulat och kan gå dit för att göra id-kontrollen så är det möjligt (men inte säkert) att skatteverket kan godta det istället för att ni visar upp er personligen där. Men det är inte säkert att det funkar, eftersom du är skriven i Sverige - det ser ju då ut i papprena som att du är bosatt i sverige.

• BlendaSigne

Ja, jag ringde till svenska ambassaden idag, men tyvärr så hade de inte telefontid ang detta förrän i morgon. Dock sa han jag prata med att de hade koll på allt sånt här och skulle hjälpa mig. De skulle kunna funka att vi går till skatteverket och får det fixat innan bröllopet, men då vill de till att allt är klart och fixat. Finns ju ett antal gropar som skulle kunna skälpa oss här... hmm... ja, jag får kolla. Tack för hjälpen.

• BlendaSigne

Tack alla för svar i detta! Har (äntligen) fått svar från Skattemyndigheten och hon jag pratade med vad väldigt vänlig och förstod min oror till fullo. Hon skulle fixa detta "utanför" vanliga processen o jag kan skicka in papperen till henne - allt ordnar sig :)

så... De blir bröllop som planerat -

Svar på tråden Ni som bor i utlandet och gifter er i Sverige... (byter efternamn)