• All We Need Is Love

Ett vackert frieri - var och hur? Hjälp!

Hej!

Jag är en riktig färsking här på sidan. Rubriken talar för sig själv, skulle jag tro. Men för att förstå det komplicerade kommer här en kort beskrivning av...situationen.

Jag är en (relativt) ung assyrisk man. Anledningen till att jag skriver att jag är assyrier är för att den assyriska kulturen skiljer sig en del från den svenska. Vill bara att Ni ska ha det i åtanke. I den assyriska kulturen kan man t ex inte bo ihop innan giftermål, inte ha sex innan giftermål, inte ens övernatta hos varandra osv. En ganska hederspräglad kultur, med andra ord (det finns givetvis undantag, men jag och min älskling är inte undantagen)

Jag är långt ifrån en romantiker. Jag har väldigt svårt att uttrycka mina känslor, i alla fall i ord. Min flickvän och jag (har varit tillsammans i snart 5 år) har i princip, ganska indirekt, antytt att vi är redo att gifta oss. Jag vill ha henne på en gång :) låter lite girigt, men vem har inte rätt att vara kärleksgirig?

Vi bor inte tillsammans eftersom det är tabu i vår kultur (tyvärr), så jag kan inte fria hemma hos någon.

Det värsta är att jag är tom på idéer. Be mig att skriva en magisteruppsats i statsvetenskap, så grejar det utan större besvär. Be mig att skriva en fin dikt, att hitta på något romantiskt eller att uttrycka min kärlek i ord, så kommer ni få se ett ansiktsuttryck som påminner om en skrämd hundvalps.

Min flickvän är aningen mer romantiskt sinnad, och jag vet att hon önskar sig ett vackert frieri (inte nödvändigtvis storslaget, men fint). Jag VILL verkligen ge henne ett vackert frieri. Jag är inte stel egentligen när det kommer till att uttrycka mig i dikter eller säga något rakt ut. Jag tycker bara inte om det. Jag är inte alls van med det. Och det vet hon om. Men jag vill göra en uppoffring. Överraska henne. Jag älskar henne av hela mitt hjärta, hela min själ, hela mitt förstånd och hon förtjänar ett fint frieri. Men nu sitter jag här...nästintill förtvivlad. Hjälp! Kan någon komma med lite förslag? Ni behöver inte beskriva en komplett frieri-kväll, utan bara lite småtips om ditten och datten? Jag skulle uppskatta det enooormt mycket!

PS. Glad sommar!

• Svar på tråden Ett vackert frieri - var och hur? Hjälp!
  • aikidoaasa

Varför inte kopiera allt det som du skrivit om henne här och avsluta brevet med "Vill du gifta dig med mig?" Du har ju redan skrivit en massa vackra ord som beskriver ganska bra hur ni känner för varandra. Jag önskar dig lycka till.

• Anki82

Aikidoaasa förslag var jättebra, annars kanske du kan göra nåt liknanade som min m2b gjorde, han har oxå lite svårt för romantiken ( gav mig ett kort på vår årsdag "grattis på årsdagen till ett underbart par) hahaha.
    Han hade ordnat en picknick inget storslaget (mackor från en affär+ dricka) vi åkte till en fin plats när vi ätit våran picknick så tog han fram ringen gick ner på ett knä o sa att han älska mig o ville spendera sitt liv med mig. Finns mycket mer storslagna grejor men tro mig det betyder i det långa loppet inget utan det är att du frågar som betyder något.
    Eller skicka blombud till henne o fråga henne efter?
    Eller kanske en teddybjörn med din röst inspelad som frågar?
    eller finns pussel du kan beställa typ 10 bitar o när hon lagt det står det vill du gifta dig med mig?
    Några förslag men så länge det kommer från hjärtat så spelar det ingen större roll va du gör tro mig. Lycka till!

• skruttgumma

Jag tycker oxå att Aikidoaasa hade ett jättebra förslag! Säg precis det du skrivit här, då kommer det från hjärtat.
    Men jag tror inte att vad du säger är det viktigaste.

Bjud ut henne på restaurang. Prata med kyparen innan så att han kommer in med champagne med ringen på botten av hennes glas.
    Då ser hon ringen och du behöver inte säga så mycket mer än: "Jag älskar dig! Du är den jag vill leva mitt liv med. Vill du gifta dig med mig?"

• Schatzilein

På er 5-årsdag kanske ni kan hitta på något? På en plats ni gillar, göra något ni brukar göra tillsammans, äta er favoritmiddag osv.

Om ni har en anledning att fira behöver du kanske inte vara så nervös över att hon anar något & de förväntningar som kanske väcks då? Och så... pop the question!

Skruttgummas förslag är ett bra sätt att göra det på.

Eller skriv ner några rader innan så att du kan lämna över ett kort eller så samtidigt, om du är rädd att inte få ur dig orden där och då. Använder dina ord ovan:
    "Jag älskar dig av hela mitt hjärta, hela min själ, hela mitt förstånd och nu undrar jag om du vill..."

• All We Need Is Love

Tack för era svar! :)

Sätter igång den romantiska hjärnverksamheten. Får se hur det blir!

Tack än en gång...

• skruttgumma

Låt oss gärna veta hur det gick

Lycka till!!!

• juma

Grattis=)
    Jag misstänker att hon blev väldigt glad oavsett hur frieriet gick till.

• aikidoaasa

Grattis! Nu har ni en underbar tid framför er.

Svar på tråden Ett vackert frieri - var och hur? Hjälp!