• Nalle Puh 40

Kan en tärna ha röd klänning?

Kan en tärna ha röd klänning? Har fått för mig att jag har läst någonstans att de inte ska ha det men blir osäker?

• Svar på tråden Kan en tärna ha röd klänning?
  • Kärlek ger näring åt själen

Enligt gammal tro/tradition så ska man inte som gäst ha en röd klänning då detta innebär att personen haft en affär med brudgummen. Men jag tror allt fler bortser ifrån detta och kör på det som de trivs med

Likadant är det med svarta klänningar på bröllop. Det innebär att man inte godkänner bröllopet utan ser snarare det som en dödsförklaring. Men detta håller också på att dö ut eftersom det just för tillfället är väldigt modernt med svarta klänningar.

Så kör på röd tärn klänning

• Augustibruden 2008

Självklart, sett hur många som helst ha det!

• hope78

Tänk inte på vad man ska o inte ska...ha som ni vill för det är erat bröllop....

• Bröllop 2008

Jajamen, klart du kan. Mina tärnor ska ha röda klänningar, vi har rött och vitt som våra färger.

• aikidoaasa

Det beror helt och hållet vem man lyssnar på... men om paret som gifetr sig tycker det är ok så är allt ok.

• Anki82

mina tärnor ska ha det då mitt släp är rött så det hoppas jag=)

• Soon and very soon

klart du kan! detta är ju2000 talet! lycka till nu

• Nalle Puh 40

Tack för alla svar...

Funderar nämligen på att ha rött och vitt som tema.

• Tessan K

Min tärna har vinröd klänning eftersom vi har temafärger -vinrött, silver och vitt

• Lollick

när norska kunga huset hade bröllop var tärnorna klädda i röda klänningar, kan de så kan ni....lycka till!

• anja1661

klart du kan!!!
    vi har vinrött ovitt och ev guld som temafärg och tärnan/tärnorna ska ha vinröda klänningar

• Soon to be Mrs P

Jag har haft röd klänning som tärna, var en mörkare röd i thaisiden, ungefär samma färg som röda rosor har kring alla hjärtans dag!

• Jessie Gustav

mina tärnor hade båda röda kläder.min syster (ena tärnan)hade en röd klänning och den andra tärnan hade en röd och vit tunika..alla tyckte att dom var jättefina och bröt av bra mot min svarta klänning.

• Alla Hjärtans Dag

Enligt M Ribbing o röda kläder. Framgår ju kanske inte om tärnan kläder här. Men som jag läste på ett ställe ang att ha rött för "då har man haft ett förhållande med brudgummen" Men alla kvinnor som har vit klänning..som man säger är oskuldens färg..hrm hrm..Välj rött..
    ""
    Röd klänning på bröllop
    (Magdalena Ribbing)

Så var det dags att svara på frågan om vad det betyder om man som bröllopsgäst har röd klänning.

Så här är det: Röd klänning betyder inget annat än att man tycker att rött är fin färg. Punkt.

Det betyder inte att man haft ett hörhållande med brudgummen. Punkt.

Om det nu vore så att jag blev bjuden på bröllop när något ex skulle gifta sig kanske jag i och för sig skulle undvika rött med tanke på att så många tror på det här, men hysteriskt fjantigt att en sådan myt lever kvar. ""

• 126306

ABSOLUT!!!!

Magdalena Ribbing var på tv 4 för någon vecka sedan och hon sa att det var helt med röda kläder på ett bröllop.

Hon sa att någon har spritt ett "rykte" om att bär man rött på ett bröllop så har man haft ett förhållande med brudgummen på ett intimt sätt.
    Vilket Magdalena menar är helt FEL.

Så hon hoppades att MÅNGA bär rött på bröllopen i sommar.

JA din tärna kan ha rödklänning på ditt bröllop.

• MrsWindh

ABSOLUT INTE!!!

Hihi skämta bara, klart att hon kan. Dessutom är rött en fantastiskt snygg färg! :)

• Ab fab

Det är inte alls en gammal tradition att man inte skulle ha röd klänning, snarare ett nytt påfund/vandringssägen.

Så jag instämmer med alla andra-klart hon kan ha rött

Svar på tråden Kan en tärna ha röd klänning?