Efter bröllopet den 17e maj åkte vi till ett fint hotell för övernattning. Det låg vid stranden, så söndag morgon, när vi orkade masa oss upp ur sängen satt vi vid det stora fönstret, drack bubbel och njöt av havsutsikten. Det var en grådaskig dag, men det låg ett visst lugn omkring det hela. Det var alldeles underbart.
Sen bjöd svärföräldrarna på brunch och min mans släktingar som kom utomlands ifrån deltog. Det var så roligt att få kommentarer om festen raktinpå. Sen bar de av hem för att packa, 4.30 var det väckning dagen därpå för att åka till flygfältet.
Sömniga men lyckliga steg vi upp och packade iväg oss mot bröllopsresemålet Mexico. Vid incheckningen råkade jag nämna att vi var på bröllopsresa och vips under flygningen kom flygvärdinnan med bubbel och salt åt oss och gratulerade stort! Jättefestligt!
Vi hade bokat resan över nätet, två flyg skilt och hotellet skilt, så det låg utöver allt bröllopsres-pirr en viss spänning i luften, att kommer allt att klaffa. Vi kom dock ända fram till Cancuns flygfält och väl där fick vi tag på en "shuttel" som körde en timme mot vårt resmål Playa Del Carmen.
Det var så varmt och skönt, men inte svettigt. Och solen sken och allt var helt underbart. Min man har inte rest en sån lång sträcka på över 20 år, så han var mest spänd. Jag hade å andra sidan uppgiften som "reseledare" och försökte hålla styr på alla papper osv.
Väl framme, hotellet var jättehärligt. Kanske inte lyxigt, men riktigt snyggt. Vi hade all-inclusive och stornjöt. Vi åt mycket (!) och gott, den färska guacamolen är såå god! Vi som inte brukar dricka så mycket drinkar, satt varje dag i baren och drack igenom drinklistan. Vi söp inte heller, men över 100 drinkar blev det under 10 dagar.
Vattnet var klarblått, lite blåsigt men svalkande skönt. Solen var varm och människorna härliga. Vi åkte på lite utflykter och tappade helt kontrollen på dagarna, allt som hette jobb var totalt bortglömt. Och bröllopsstressen försvann nånstans i härvan likaså.
Underbart resmål, lagom exotiskt, lagom turistiskt.
Men det var nog skönt att komma hem efteråt, man blev lite le på maten och stranden. Men nu efter två månader längtar jag tillbaka.
Fort som attan gjorde vi sen färdigt tack-korten, för att jag ville städa undan allt bröllops-pyssel, som låg överallt i lägenheten. Nu kännns det lite vemodigt att inte ha nåt att planera, men samtidigt skönt att det är över. Nästa bröllop jag går på så vill jag vara gäst! )