Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Överlämning i kyrkan?

Innan ni frågar pappa och alla andra vad de tycker behöver ni kolla med den tjänstgörande prästen.

Många präster med mig gör nämligen bara vigslar enligt svensk tradition, där brud och brudgum går tillsammans in i kyrkan.

Anledningen till det är lika enkel som självklar: Svenska kyrkan tror att äktenskapet är en överenskommelse mellan 2 jämbördiga och likvärdiga parter. Därför ska inte den ena parten "ges" till den andra av någon annan.

• En till präst

Blir lika ledsen varje gång en präst i Svenska kyrkan går med på brudöverlämning. Som jag ser det är det enda hedervärda skälet att gå med på det att man verkligen anser att kvinnor är mindre värda och ska gå från en förmyndare till en annan.
    Om man inte tycker det borde man inte gå med på brudöverlämning.

• En till präst

Alyx: Det som gör att jag och många andra präster nekar brudöverlämning är inte våldsfeminism, utan tron på att vi har ett ansvar för vad som sker i varje gudstjänst - och där skiljer sig inte vigselgudstjänsten från högmässan vad det gäller prästens ansvar.

En präst ska följa kyrkans ordning och predika Evangelium - det lovar vi när vi blir prästvigda. Att följa kyrkans ordning är alltså VIKTIGARE för en präst än tillmötesgå varje idé som enskilda brud(p)ar kommer med.

Hos hårfrissan är Du kund - Du betalar och Du bestämmer.
    I kyrkan gäller kyrkans regler.

INOM dessa finns stora möjligheter för det enskilda brudparet att utforma en personlig vigsel.

• En till präst

Svenska kyrkan har präster av olika slag, men vi är inte fria att själva utforma religionen efter egen smak.
    Somliga saker är fastslagna i handboken. Annat jobbas det med inom biskopskollegiet.

Se gärna www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2524923-2.html

En präst är en individ, javisst, men h*n är inte anställd för att göra vad helst som "beställs" varken av brudpar eller andra.

• En till präst

Alyx: Jag har pratat med många kollegor om detta.
    Har hittills aldrig träffat någon som TYCKER OM brudöverlämning.
    Däremot några som GÅR MED PÅ DET av olika skäl.

Det vanligaste är att man inte orkar tjafsa med brudarna. Det är för jobbigt och tar för mycket tid. Några tycker att det inte spelar så stor roll, det går ändå inte att stoppa om det finns andra präster som går med på det.

Några få kan tycka att det är ok för att de generellt är för manligt överordnande över kvinnor, men det är ju fråga om en mycket liten minoritet i Svenska kyrkan.

• En till präst
    Alyx skrev 2008-09-12 15:03:45 följande:
    Tootick jag står för klart att jag anser att det är ointelligent, rentav korkat att påstå att brudöverlämning som brud själv valt är ungefär samma sak som att stödja att en man slår sin fru och barn. Att du är allmänt korkat skulle jag aldrig säga i ett forum. Det är upp till var och en att avgöra, vilket folk säkert gör. (avgör själva alltså)Om du anser att det är ett elakt argument vet jag inte vad du gör i ett diskutionsforum. Räknar du inte med att få mothugg?Jag hade inte sagt något om jag hade hoppat på dig som person och sagt att du var ful eller hade fula strumpor eller sådant, men nu ogillade jag din åsikt.Men det kanske var det som var fel? eller?/Alyx
    Nu går Du för långt. Det där var onödigt otrevligt skrivet.
    Det är elakt att kalla någons argument "korkade" och "ointelligenta".
  • En till präst
    tolonta skrev 2008-09-12 15:36:38 följande:
    Hmm, kanske är det jag gör ändå att skuldbelägga dem... Inte medvetet, men om jag varit helt ovetande om symboliken kring brudöverlämning och läste detta, skulle jag aldrig vilja ha det, även om jag velat det tidigare. Och visst kan det hända att någon som läser om det inte känner lika positiva känslor kring att bli överlämnad som man gjorde innan. Men jag tycker nog ändå att det är positivt att bli medveten om ifall ens handlingar har en symbolik. På samma sätt som jag gärna vill veta symboliska handlingar som skiljer sig i ett annat land om jag ska åka dit, så vill jag även här i Sverige veta vilken symbolik saker och ting har.
    Att skuldbelägga och att diskutera rätt och fel är inte samma sak.
  • En till präst
    Alyx skrev 2008-09-12 15:52:12 följande:
    Citerar från gästboken:"Haha...va skön du är.Nä..jag ger upp. Folk är för ointelligenta för att adresseras"Sedan om det var till dig personligen kan jag inte veta....Det var iaf inte till mig det var riktat om man läser vad personen skrivit.
    Sluta!
Svar på tråden Överlämning i kyrkan?