Överlämning i kyrkan?
Faktum ÄR att det visst är en mycket gammal AVSKAFFAD svensk tradition. Sök under giftoman så får ni se.
Vi hade förutom den traditonen dessutom de gamla landskapslagarnas äktenskapslöfte: Jag tager dig nu till heder och till make....etc.
Sedan anser jag att det är djärvt/ointelligent av folk att säga att det är kvinnoförnedrande. Vår präst hade ingen som helst invänding i att min far förde fram mig. Jag är 32 år, chefsjurist, tjänar enormt bra, och bor sedan länge i villa med min man. Det fanns INGEN i kyrkan kan jag lova som inte fattade att jag inte blev bortgiven som en ägodel av min far. Jag är fullt medveten om att det är så i många delar av världen, men en av de saker som gör mig så stolt att vara Svensk är att man har en VALFRIHET här i detta land.
För mig var det viktigt att visa hur viktig min far är för mig och att han hade del i min största dag. Min far har stöttat mig och det är via hans uppfostran jag är den jag är idag.
Men TS frågade hur det skulle gå till, och så här gjorde vi:
Min man och hans följe kom först in från sakristian till musik,och tärnorna strax därefter. Sedan tystnade den musiken och min intågs musik började. Jag och min far gick upp för altargången och jag stannade till vid min mamma och drog loss en blomma ur min bukett och överlämnade till henne. sedan gick min man oss till möte och min far lyfte slöjan och kysste mig på kinden för att sedan räcka min hand till min man som förde mig fram till altaret.
Helt enl den GAMLA SVENSKA seden.
Hoppas TS att du fått någon inspiration :=)
/Alyx