Alyx skrev 2008-09-12 15:24:30 följande:
Och tolonta, det är DIN åsikt som du har all rätt i världen att tycka....så länge du inte försöker skuldbelägga de som SJÄLVA VÄLJER att göra som de VILL.Men som TS skrev så har tråden tappat fokus. Jag misstänker att vi nog aldrig blir överens. Men en regel som nog säkert till och med svenska kyrkan i allmänhet tycker är nog att tolerans och frihet är viktig hos var individ, kvinna som man.Det tycker jag är det viktigaste, säkert många med mig.
Jag försöker inte skuldbelägga dem, men jag tycker att man ska ta avstånd från handlingen pga symboliken. Och när frågan diskuteras tycker jag mig ha rätt att säga det. Min kompis gifte sig i ett annat land, där det är vanligt förekommande med brudöverlämning. Inte var jag så dum att jag klampade in och sa detta på hennes dag... Här i Sverige är det dock INTE tradition med brudöverlämning, och därför tycker jag att man ska avstå från det. Och vill man inte avstå från det ska man åtminstonde veta vad handlingen grundas i, och hur den kan tolkas av andra.
Jag har kommit i kontakt med tjejer som varit i farozonen för att bli bortgifta, som vetat om att deras föräldrar kunnat kräva ett tvångsgifte och som ansåg sig ha tur om de råkade tycka om mannen deras föräldrar valt till dem. Jag skulle inte vilja stå inför någon av dessa tjejer och förklara att "jo, men jag tycker det är sött att någon lämnas över från sin far till sin man, även om de valt det själva". Varför inte istället ta avstånd från handlingen, och markera att man gemensamt väljer att ingå äktenskap, vilket är symboliken i att gå fram till altaret tillsammans.
Jag tar mig även rätt att ta avstånd från våld mot kvinnor, även om jag själv inte blivit misshandlad. Jag är även emot barnarbete, även om inget barn jag vet har tvingats arbeta.