• vågen75

Tips på möhippegrejer

Ska fixa en möhippa snart, vill ha tips på bra snälla grejer man kan göra!

• Svar på tråden Tips på möhippegrejer
  • allehanda

Spa
    vinprovning
    chokladprovning
    Sportig?
    prova på typ fallskärmshoppning
    manikyr för alla
    matlagningskurs
    shoping med personal shoper

• vågen75

Tack tack tack för ngr jättebra tips som jag inte kommit på själv!

• Sommaren0608

Modell för en dag är alltid en given succé, även för möhippegänget som är med och "hejar" på! Om man vill kan man göra en almanacka av bilderna sen. Då har man något kul att visa upp på bröllopsfesten också.

Vet ett bra studio på söder i Stockholm ifall det är där ni ska hålla till. ;)

• Sommaren0608

EN bra studio ska det givetvis stå. :)

• cbride

Massage
    Uppdrag på stan
    Picknick
    Spela in en låt i en studio
    Laserdome
    Vinprovning
    Middag
    Låt bruden besvara på påstående som passar in på vännerna
    Bruden får svara på frågor som ställts till M2b för att se om hon verkligen "känner" honom och han henne!
    Singstar
    Sminkning
    Gå ut och dansa

Det var saker jag fick göra på min möhippa och det var en underbar dag!

• Tutik och Prasart

ta henne på en dans kurs
    matlagning
    middag
    spela in en skiva
    sminkkurs
    chocklad provning
    spa
    åka go cart
    och på glas blåsning så får hon göra något roligt.
    (beror ju på vart ni bor vill säga)
    ta kort på er hos en profsig fotograf med sminkning,fixa håret och kläder.
    beror oxå på hur många ni är och vad ni vill lägga ut.

Lycka till nu!

• Blidö080927

* En rolig kidnappning (varför inte ett gäng körsångare som sjunger serenader utanför sovrumsfönstret?)

* Mysig frukost tillsammans

* Glasblåsning som brudparet kan skåla i på bröllopet

* En lektion i magdans (hela gruppen)

* Lektion i afrikanska trummor (hela gruppen).

* Bruden får måla en tavla av hennes blivande

* 5-kamp på ett tivoli

* Singstar

* En härlig skärgårdstur (beroende på var man bor..)

* Presentleken, alla tar med sig en present till bruden som symboliserar deras vänskap. Bruden får gissa givaren och berätta historien bakom presenten.

* Filma och intervjua brudens blivande (lämpliga och positiva frågor), spela sedan upp detta för bruden.

* Filma och intervjua bruden (positiva frågor om hennes blivande) som ni sedan visar på bröllopet.

* Alla former av behandlingar brukar vara poppis..

* Ha tid för att "bara vara och prata". Det är nog det viktigaste!

* Ät god lunch/middag

* Låt bruden träffa en spådam

* Spela spelet Orangino med bruden.

* Höghöjdsbana

* Gör övningar/lekar i början på möhippan så att alla deltagare får lite koll på varandra. (Om nu alla inte redan känner varandra dvs).

* Dokumentera både med kamera/film och någon minnesbok.

OBS! Kolla vad alla deltagare tycker är en lämplig budget innan du börjar planera!! Det är väldigt trist om ekonomin ska hindra folk att kunna vara med på möhippan.

• Babajaga

Sminkkurs i grupp, kurs i att binda egna blombuketter, smyckesskurs; du lär dig göra snygga halsband etc, fota bruden i olika pinup-kläder (typ 50-tal) å gör sedan en kalender ab bilderna, börja hippan med att alla går å äter en stor härlig hotellfrukost, salsakurs eller varför inte en kurs i bröllopsvals? Kursen i bröllopsvals kan kombineras med svensexan så får brudparet öva ihop tillsammans med resten av möhippe+svensexagänget. det var vad jag kom på just nu.

• Akvavit

Ursäkta om jag lånar tråden litegrann....men Blidö080927 skrev en punkt,
    * Gör övningar/lekar i början på möhippan så att alla deltagare får lite koll på varandra. (Om nu alla inte redan känner varandra dvs).

Någon som har bra förslag på såna lekar eller övningar?
    Resten av dagen kommer gå i chokladtema eftersom bruden är en gottegris, så något med godis eller choklad vore skoj. Vi har en timme (eventuellt 2 timmar i samband med lunch) på förmiddagen vi tänkte spendera med att lära känna de olika kompisgrupperna litegrann.

• Caaia

Akvavit, en klassiker är ju tidningsleken för att lära sig namn. Då sitter man i en ring, en person står i mitten med en tidning. Någon börjar med att säga ett namn, varvid personen med tidningen ska daska till personen som heter så innan denna hinner säga ett annat namn. Hinner personen i mitten daska innan byter dessa plats. Stressigt och skoj!

Heta stolen är bra om man vill ha en chans att lära sig nåt om folk. Då får alla i tur och ordning ställa en fråga till personen som sitter i heta stolen, och alla ska naturligtvis sitta där. Man kan ju komma överrens om innan vilka typer av frågor som är okej och inte...

• Babajaga

Akvavit: här kommer en lek som går ut på att man ska lära känna varandra: Alla får varsin lapp där de skriver något personligt och kanske karaktäristikt för just dom som person. Sedan läggs alla lappar i en skål å blandas om. Sedan drar alla varsin lapp å nu ska man hitta personen som ha skrivit lappen som man har dragit. Detta gör man genom att gå runt å mingla å fråga runt. Riktigt roligt särskilt om man har skrivit nåt kryptiskt å konstigt!

• fiaprincess

själv har jag inga tips just. Ska själv gifta mig om 14dagar, min sambo blev kidnappad imorse för att åka iväg på svensexa. Så är lite orolig för vad de kommer att hitta på. Själv ska jag inte ha någon möhippa/svensexa...

Men lycka till

• Sansisen

Min svägerska och svåger är stora rally-fantaster och kör en del rally och drifting själva, så jag fick då självklart åka rally med en en riktigt bra rally-förare ute i skogen. Skitkul!!! Det är ju inget man tänker på att prova på själv, så det kan jag verkligen rekommendera om man vill överraska. Hade inte en tanke på att dom skulle låta mig åka rally, var bland det roligaste jag gjort!!
    Fick oxå prova på glasblåsning, också jättekul eftersom man får ett minne med sig för resten av livet, det kan starkt rekommenderas!

• Nime

Jag fick fäktas på min möhippa! Jätteroligt och inget man hade gjort annars. Annars finns utmaningarnas hus i Malmö, jätteroligt oxå.

• september2008

Vi spelade kubb, hade picknick, jag fick göra en brudbukett hos en florist (tjejerna fick tävla om vem som gjorde finast handcorsage), spela in en singen, god mat hemma hos en tjej, singstar och sedan gick vi ut.
    perfekt för mig i alla fall

• MrsShrek

Om ni bor i/kring Gbg, så är en idé att ta kort på hela möhippegänget på Liseberg (gammeldags foto). En annan idé som jag hittade här inne i en tråd och som jag själv ska använda på den hippa jag ordnar, är att göra en akutväska till bröllopsnatten som bruden ska få när hippakvällen lider mot sitt slut. Har hittat en lagom stor "väska" på panduro som jag tänkte rolla i typ svart, måla ut ett kors på (som på en riktig förbandslåda) och fylla med lite kul saker (typ treo, två redbull, kondomer, massageolja, godisstring, glidmedel osv.)

Om man vill kolla den blivande brudens kunskaper om sin blivande man eller hur bra hon sköter ett hushåll, så kan man kan göra roliga situationsfrågor som bruden/brudgummen ska svara på om varandra, typ "Ni ligger o sover när ni vaknar av ett mystiskt ljud från bottenvåningen, vem går ner o kollar" eller "Hon är arg på dig och skäller ut dig, vet du varför eller har du ingen aning vad hon är så hysterisk för"? Man kan först ställa frågor som brudgummen får besvara om bruden och som bruden ska gissa vad han svarat och sen tvärtom bruden får svara på situationer/frågor om brudgummen som brudgummen redan svarat på. Husmorstest är lite snarlikt, man kan då göra frågor om typiska hushållssaker och typiska situationer som kan uppstå i ett hem. (Hur lindar man bandage, nämn 3 saker man kan använda olivolja till..osv)

• Cherryblossom

Många har redan tipsat om bra grejer i tråden, men jag kan ändå göra några tillägg. Försök tänka på vad blivande bruden är för person, vad just hon skulle uppskatta. Jag tycker också att det är viktigt att ordna aktiviteter där alla får vara delaktiga. Att bruden får vissa "extrauppdrag" (eller under dyra aktiviteter blir huvudpersonen) är ju helt okej, men om resten bara får titta hela dagen så kan det faktiskt bli lite avslagen stämning.

Ett annat tips är att ge alla deltagare en liten "goodie-bag" att ha med sig. Vår lilla kasse innehöll en dagens (vitt vin och fruksoda) samt en påse torkad frukt och nötter. Man måste ju inte ha alkohol - poängen är att det ska finnas snabb energi till hands!

Lekar är kanon. Ett generellt råd är att lägga ner mycket energi på bra aktiviteter som främjar gemenskapen. Mycket hellre god stämning och tokiga lekar som engagerar än massa dyra utflykter där bruden får njuta men folk har lite tråkigt.

• AndyP

Jag fick massor av idéer genom att kolla på www.eventguiden.se

En del av sakerna som t ex chokladprovning, behöver man ju faktiskt inte anlita ett företag för att ordna.

• 080315

En liten lek som vi har gjort på flera möhippor och som kanske kan gå under rubriken presentation är att alla tjejer som är med tar med en liten inslagen present till blivande bruden. Det behöver inte vara några stora grejer. Grejen är naturligtvis att hon ska gissa vem som haft med sig vad. Det roligaste är ju om presenten har något att göra med någon gemensam grej. Jag har tex med mig en liten pärla som såg ut som ett tåg till en som jag tågluggat med.Annars kan det vara något som är typiskt för givaren, tex en tjej som jobbar på en tidning hade med sig ett nummer av den.

Svar på tråden Tips på möhippegrejer