våran dag!! (numera är jag FRU!!) långt
väckarklockan ringde vid 7-tiden, hade fått några timmars sömn efter att ha hållt på med bröllopsbestyren till 1-tiden nånting. det sista vi gjorde var att öva på valsen i stallet! ganska mysigt faktiskt! vi var väldans trötta, nervösa och fnissiga. plus att en fluga spenderat natten med att krypa runt i mitt ansikte! typiskt! men kände mig ändå pigg och förväntansfull. solen strålade från en klarblå himmel! puh! här släppte nervosititet nummer 1 = regn. vi hade nämligen en utomhusvigsel. duschade och åt en liten frukost i trädgården och sedan in till visby. var hos frisören vid 9. hon satt igång med mitt hår. lockade och lockade och lockade mera. när hon fäste dem såg jag misstänkt mycket ut som marge simpson utan den båa färgen dock . men sen släppte hon ut, tvinnade och satt upp. det vart superfint! inte riktigt som jag tänkt det mem bättre! sedan blev jag sminkad. det var en upplevelse. vi ändrade lite färgplanen under sminkningens gång men lyckat blev det. hade sällskap av vänner och släkt och det dracks champagne! vi hade verkligen supertrevligt och fjärilarna stockades i magen! speciellt fantastiska var ulle, min MANS (!! ) brors fru och hennes syster ami som också sjöng på bröllopet. de var bara fulla med positiv energi och hjälpte mig med allt allt och peppade mig- jag märkte knappt att jag saknade att ha en tärna för de fyllde alla luckor hur snyggt som helst. (min tärna hoppade av en vecka innan bröllopet, astrist )
färdigpiffade (de andra sminkade sig där också) så åkte jag, ulle, ami och emma som är en barndomsvän till mig till furillen. där åt jag lunch och klädde mig och gjorde mig klar i mammas och pappas hotellrum. fick massa hjälp och det fotades i mängder! vart en del nervös väntan! när det var dags åkte jag, pappa och emma till kartviken där alla gäster och min fina blivande väntade. emma smet ut och kollade att allt var klart. sedan promenerade jag och min pappa upp till klippan där alla stod. mitt livs längsta korta promenad!! det blåste, var stenigt och typ 200 m att gå medan alla tittade och fotograferade. men puh! snubblade tack och lov inte! det var en så konstig och härlig känsla att se alla nära och kära samlade sådär! på en strand mitt ute i ingenstans bara för våran skull. en väldigt fin känsla! jag och pappa gick fram till martin till mendhelson. jag och martin kunde inte låta bli att pussas! hade ju inte setts på hela dagen! oj vad stilig han var. så började vigseln. min bror läste dikt ur livet från den ljusa sidan. sen sjöng ami himlen runt hörnet, hennes man spelade gitarr. sedan var vigselceremoni som innehöll nils ferlin-dikten i folkviseton och så själva akten såklart! sedan bytte vi ringar fick nästan inte på varandra ringarna för det var så himla varmt! plus att min är för liten. utlöste en hel del skratt, inte minst från oss själva! sedan fick vi lyssna på sång igen, your song, john lennon. här grät min fina man några tårar! har aldrig sett honom rörd förut!! jag var fortfarande för nervös för att storlipa som jag hade trott att jag skulle göra. sedan läste martins bror dikten den dagliga kärleken av maria wine. sedan sjöng alla uti vår hage. sedan "utmarsch" till gotländsk brudmarsch.
efter vigseln kvar på klippan delade jag och martin enligt gotländsk tradition ut sup och kringla. och så vart det massa pussandes och kramandes. sedan åkte vi till restaurangen. gästerna minglade utomhus med bubbel och jordgubbar medan jag och martin smet iväg för fotograferingen. det var riktigt härligt att få den stunden för oss själva. att få prata och smälta att vi faktiskt precis gift oss!! sedan tillbaka igen, bilder med familj + gäster. sen fick vi också mingla lite innan det var dags för skål och sedan middag. maten var god och alla verkade ha riktigt trevligt. sparris till förrätt, helgrillat lamm till huvudrätt (de grillade lammet utanför lokalen, uppskattat av alla som aldrig varit på gotland!) det var superfina tal som rörde både mig och martin till tårar och stämningen var helt underbar! kan knappt fatta att det var för oss! blev så lycklig av ulles tal (min mans brors fru som jag skrev om tidigare) det var både roligt och fint. hon hälsade mig välkommen till familjen och både hon och jag grinade. det var så härlgit att sitta där tillsammans och titta ut över alla! se vilka som verkade trivas ihop osv. min kusin gjorde ett fantastiskt jobb som toastmaster och hade rott ihop allsång! riktigt kul! när middagen var slut tänkte jag åh nej redan! fast det visade sig att vi suttit där i 5 (!) timmar. en stunds paus och sedan bröllopsvals. vi var lite nervösa men ganska salongsberusade vid det här laget. men det gick ändå ganska bra. trampade lite på klänningen och hamnade i otakt här och där men inga katastrofer.. det enda jobbiga var att ingen hoppade in utan alla bara tittade. så vart rätt nervös. sedan blev det tårta och kaffe och dansgolv. men de flesta föredrog att sitta utomhus och prata. det var ljummet i luften, en stjärnklar himmel och brinnande marschaller. vi stannade ända till halv 2 för själva festen drog igång så sent och vi ville hinna prata med alla! och dansa såklart! sedan taxi till visby, oj vad trötta vi var!!
bodde på ett supermysigt hotell, åt frukost på sängen. men fina man fick sin morgongåva, ett private gift album! jag var toknervös innan men han blev otroligt glad! var så kul att se hans min, en härlig blandning av total förvåning och glädje. sen blev vi upphämtade av min kusin som också varit toastmaster vid 13 och så åkte vi till mina föräldrar för en lunch. väldigt många av gästerna kom, det var supermysigt! vi satt i timmar i trädgården och pratade! drack pimms och bara hade det fint. stannade uppe supersent. nästa dag åkte jag och martin till stora karlsö, en liten ö väster om gotland som är ett naturreservat. där spenderade vi 4 dagar med att sova, sola, bada, äta och sova ännu mera. så härligt!
våran bröllopsdag var utan tvekan en av de finaste dagarna i mitt liv! så himla fin och kärleksfull och stämningen var helt fantastisk. alla hade bara underbara saker att säga efteråt!
det enda negativa var att dagen rusade förbi. det kändes som det gick på snabbsploning allting. speciellt vigseln. tänkte om och om igen "det är nu det händer" för att inte missa allt. kände mig liksom lite utanför mig själv på något vis. men sen hann jag ikapp jag och min man satt hela middagen och sa det här är våran bröllopsmiddag! till varandra. det behövdes faktiskt. att bara pausa i stunden och njuta av vad man ser omkring sig!
(några av gästernas bilder ligger i mitt galleri. fotografens har vi inte fått än)