• kekkap

Riktiga äpplen med värmeljus i som man "frostar"

Hej!

Hittade detta inlägg i en tråd från 2004, det lät spänninade!

"Man kan göra frostade lyktor av äpplen! det låter lite skumt, men är supersnyggt. man gröper ur äpplen precis så mycket att ett värmeljus får plats, glacerar dem med äggvita (tror jag) och socker. De ser frostbitna ut!

Min syster gjorde dekorationen på ett höstbröllop. De hade stenar som placeringskort, med namnen skrivna på stenarna. De gjorde grupper av gramkvistar, frostäpplen och nypon. Mycket levande ljus... Otroligt vackert!"

Någon som har provat detta?
    När gör man det, måste det vara typ dagen innan eller kan det vara flera dagar innan...?

• Svar på tråden Riktiga äpplen med värmeljus i som man "frostar"
  • FruRålin080808

Jag har gjort det till en fest och det blev jätte bra! Jag gjorde inte bara äppellyktor utan "frostade" vindruvor och annan frukt också. Det går bra att göra innan. Jag gjorde dem dagen innan. Prova dig fram. Lycka till!

• hjärtat mitt

Har inte frostat äpplen men använt vackra röda vinteräpplen stående på ordnat granris med ett högt ljus i till dekoration under julen!

• Sebastiána

Hur långt innan kan man göra frostade äpplen?

En bra variant av ljuslykta eftersom det både är snyggt och miljövänligt.

• socker86

Vi gifter oss i november och jag kommer införskaffa vita prydnadspumpor som jag "halshugger", gröper ur, borrar hål i väggen och lägger sedan i ett värmeljus. Mjiljövänligt och lite annorlunda, men väldigt mycket höst *ler*

Svar på tråden Riktiga äpplen med värmeljus i som man "frostar"