• RTBW

Inhandla alkohol i Tyskland?

Är det någon som har erfarenhet av att handla alkoholen i Tyskland.

Vi funderar nämligen på att göra det.

Vad kan det kosta?
    Vad betalade ni?

• Svar på tråden Inhandla alkohol i Tyskland?
  • Eileme

Att handla sprit i Tyskland är faktiskt riktigt billigt!
    Om man dessutom inte nöjer sig med att stanna till på bottleshop som ligger precis när man stiger av båten (antingen i Puttgarten eller Sassnitz) utan kör in till närmsta by så kommer man ofta undan ännu billigare i någon matbutik.

Kolla hemsidan här för prisexempel från bottleshop.

www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK

Vill man inte åka ända till Tyskland så är Danmark fortfarande ett bättre alternativ än att handla i Sverige, men Inte lika bra (billigt) som Tyskland ;)

• BrudSeptember2008

Du får helt enkelt räkna på vad det ni vill servera kostar att köpa på systemet, och sen jämföra vad det skulle kosta på t.ex. Calles i Tyskland.

Sen tillkommer det ju några tusen för resan. Beroende lite på vartifrån du åker, och till vart i Tyskland. Vissa tipsar om att det går shoppingresor med buss. Men då får man oftast bara ta ett visst antal kilo med sej. På vissa bussar kan man köpa till vikt.

Vi åkte ner och handlade för ca 5000:- och resan gick på ca 3000:-, uträknat vad det skulle kostat att köpa lika på systemet, ca 13000:-.

Vi lånade en typ minibuss, och gjorde lite semester av det hela när vi ändå åkte:D

• allehanda
    Eileme skrev 2008-08-07 10:19:50 följande:
    Att handla sprit i Tyskland är faktiskt riktigt billigt!Om man dessutom inte nöjer sig med att stanna till på bottleshop som ligger precis när man stiger av båten (antingen i Puttgarten eller Sassnitz) utan kör in till närmsta by så kommer man ofta undan ännu billigare i någon matbutik.Kolla hemsidan här för prisexempel från bottleshop.www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DKVill man inte åka ända till Tyskland så är Danmark fortfarande ett bättre alternativ än att handla i Sverige, men Inte lika bra (billigt) som Tyskland ;)
    Fel bottleshop ligger i DANMARK inte bordershopen som ligger i PUTTGARDEN
  • Midsommarbrud09

Hur mycket tycker ni att man ska tjäna på det då för att det ska vara värt det? Vi bor i Gävle, så det blir ju en bit att åka!

• Fejs

Sen finns det ju vissa viner tex som inte finns i Sverige som finns där. Köpte tex ett sött rött (ej rosé) mousserande vin vilket jag inte har hittat att det finns i systemets kalatog, finns bara rosé eller vita mousserande viner...

• allehanda

Kan man inte tura med någon båt till Finland,Åland,Tallin?
    Helt kass på hur man har det längre upp i landet med sprithandel sjäv har jag ca 45 minuter till Öresundsbron ,det går ju inte att jämföra priser eftersom vi har olika långt att åka.
    Det vi har lärt oss av våra tysklandsturer är att vi handlar inte på Calles,skitigare butik får man leta efter,utbudet är stort men det finns andra butiker också.Kör man in till Burg så finns då ju
    Calles
    Fleegard
    Sky
    Aldi
    + att det är trevligt att gå en runda i Burg.
    Vi avslutar alltid med en sväng på bordershopen innan vi kör hem.Priserna kollar vi innan vi åker så vi vet vad vi ska köpa och var.

• rosarosen1

Fleggard som ligger i Burg och i Heiligen Hafen är super bra butiker, rent och fint, ett himla bra sortiement med ALLT, bra priser, provsmakning samt kunnig och trevlig personal. Både Burg och Heiligen Hafen ligger väldigt nära Puttgarden om ni åker det hållet.

• Emblingen

Vi har åkt två vändor nu i sommar för att inhandla alkoholen till bröllopet. Det vi har lärt oss är att det är värt att köpa öl i Tyskland medans vinet inte blir väldigt mycket billigare. Inte heller den mesta spriten utan då gäller det att man köper just det de har på "Tillbud" för tillfället. Bubblet kan man glömma helt för det skiljer inte många kronor. Vi har handlat både på Calles och Bordershop och de är likvärdiga.

Så fundera över antal gäster, vad som mest går åt, granska hemsidorna ordentligt och räkna ut om det lönar sig (när ni har räknat på bensin, bron alt Helsingborg/Helsingör kostnad samt Rödby/putgarden kostnad).

• Eileme
    allehanda skrev 2008-08-07 15:23:58 följande:
    Fel bottleshop ligger i DANMARK inte bordershopen som ligger i PUTTGARDEN
    Jag ber om ursäkt att jag skrev fel namn, men jag menade Bordershopen i Tyskland. (Antingen i Puttgarten eller Sassnitz.)
    Länken leder iallafall rätt...

Jag har varit i bottleshopen i Danmark också flera gånger men är inte speciellt imponerad av den...
    Man tjänar fortfarande mycket mer på att åka till Tyskland, speciellt om man ska handla mycket öl och till viss del vin.
  • didis

Vi har handlat på bordershopen i Puttgarden till fester och det lönar sig absolut att handla vin! Nästan halva priset för vinet vi ville ha. Man sparar in många kronor även om man som vi bor i Östergötland.

Sprit har vi inte handlat så där vet jag inte hur stor prisskillnaden är.

Även skumpan var betydligt billigare än i Sverige. Kan vara idé att kolla hemsidorna för prisjämförelse.

Till bröllopsfesten blir det också en tur till Puttgarden, med övernattning hos vänner i Skåne.

• 080823 LoJ

Vi bor i södra sverige så vi har inte så långt att åka. Mina föräldrar och svärföräldrar tog en bussutflykt dit, betalade 1200 för resan tillsammans, handlade sprit och allt för 6500kr, det dubbla priste på systemet. Ett flak öl kostar t.ex. 49kr..

• Myrmor

bra tråd med affärstips, nån mer som har något man bör tänka på?

• didis

Glöm inte ta med 1 eurosmynt till kundvagnarna! Snopet när vi stod där utan!

• Tx2

Glöm inte att ta med ett pass. Har för mig att man kan fylla i någon lapp så att man inte skall behöva betala pant, om man har med sig passet och intygar att man inte skall dricka den där.

• rosarosen1

Exakt, när du handlar öl i Tyskland på tex Fleggard och Calles måste man fylla i en lapp i kassan, det har med panten och sånt att göra. Tar typ två sekunder och de behöver ditt körkort eller pass typ. Men det är bra personal i alla fall på Fleggard de pratar svenska och där är även nån som är svensk, så det är inga problem.

Tx2 skrev 2008-08-08 16:16:54 följande:
    Glöm inte att ta med ett pass. Har för mig att man kan fylla i någon lapp så att man inte skall behöva betala pant, om man har med sig passet och intygar att man inte skall dricka den där.
Svar på tråden Inhandla alkohol i Tyskland?