• Lissdaniels

Vilken sorts bindning?

Vilken sorts bindning är den bästa bindningen om man vill ha blommorna fräsha så länge som möjligt?
    Om man har en som är bunden i handen så kan man ju ställa dem i vatten när man inte håller i dem i kyrkan och under fotografering?
    Om man väljer hållare så kan man inte ge blommorna vatten så att de är fina under middagen eller? Känns ju inte så kul om blommorna slokar redan innan man har hunnit in i kyrkan

Vad har ni valt till era buketter?

• Svar på tråden Vilken sorts bindning?
  • hjartan

Jag hade bara ett sidenband lindat runt mina blommor. Satte dem i vatten på bordet efter vigseln. Inga problem.

Jag ville inte lägga ner SÅ mycket pengar på buketten och då blev det den varianten.

• Paeonia

I hållare sitter blommorna istuckna i oasis och den är blöt så de får vatten hela tiden.

Ska man ha en droppformad är det bäst med hållare annars blir det svårt. Men en rundbunden spelar det ingen roll rent tekniskt.

• Lissdaniels

Paeonia:
    oasisen tänkte jag inte på men när kompisarna gifte sig var det 30 grader varmt och blommorna hade slokat när de kom in i kyrkan och det är ju inte så kul. Vad har man för garantier att vi inte har 30 grader varmt den dagen jag står brud

Själv är jag lite inne på en rundbunden i handen tycker det är lite fint med långa stjälkar och sidenband.

• cazan

Det är större risk att buketten sloknar snabbare när den är handbunden (inte i hållare)eftersom snittytorna torkar in så fort stjälkarna är utan vatten, så det hjälper inte så jättemycket att ställa den i vatten hela tiden om man inte har med sig en kniv och snittar om.
    I en hållare är det som sagt en vattendränkt oasis som hela tiden förser stjälkarna med vatten så man slipper tänka på det.
    Det skiljer i pris, men vill man satsa på en extra hållbar bukett om det skulle bli 30 grader varmt skulle jag rekommendera en bukett i hållare.

Lycka till!

• cazan

Just det, glömde säga att om du ändå vill ha långa stjälkar så kan man spara dem när man snittar ner blommorna och sätter i hållaren. Sen sätter man fast dem i efterhand runtom hållaren och klär med t.ex. sidenband, och så blir det en illusion av en handbunden bukett med långa stjälkar! Har gjort det många gånger...

• Lissdaniels

Åh vad häftigt vilken luring! Tack för tipset
    Tänkte faktiskt inte på det där om snittytan. Jaja bara buketten är fin under vigseln så är väl det huvudsaken.

Svar på tråden Vilken sorts bindning?