• gusjma

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Hade jag och min sambo blivit bjudna på en hyfsat nära väns bröllop med kuvertavgift på 300 är det helt okej, kanske på gränsen till lite mycket. Vi hade inte köpt någon present, men ändå tagit med en blomma eller något litet till brudparet.

På ett par blir det 600 kr plus att ta sig dit, kläder ...

Du vet bäst själv vad dina gäster kommer känna. För ett par utan barn som kommit en bit i karriären är inte 600 speciellt mycket kanske. Men för ett par med barn och inte så välavlönade jobb ( och kanske en sommar med flera bröllop och presetner och kuvertavgifter) så blir 600 kr en hel del!

Men som många andra sagt före mig: Är det kuvertavgift och man under bröllopet förstår att bruden köpte en 20 000kr-klänning, brudgummen en Armanikostym... Då hade jag tyckt att det var vansinnigt snålt!

• gusjma

Kör på säger jag då!

Är man nära vän så vet de att ni snålar och då är man ingen vän om man tjurar över en kuvertavgift!

Men var verkligen tydliga med att säga till folk att det verkligen är present nog att de kommer. Att de verkligen inte skall ha med sig något mer.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?