Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
Jag tycker att det är för mycket men ni känner ju era vänner bäst och tror ni att de accepterar 300 kr per person så kör på det. Ska man ta kuvertavgift så får man finna sig i att folk tackar nej pga att det blir för dyrt för dem.
Det är sällan det bara är presenten/kuvertavgiften som skall betalas när man ska på bröllop. Det kan vara allt från nya kläder, resa och uppehälle till barnvakt.
Ett problem som jag ser med kuvertavgift är att brudparet bestämmer hur mycket "presenten" till sig själva skall kosta. Sist jag var på bröllop gav vi en present värd ca 500 kr till brudparet. När vi gifte oss var det få par som gav presenter värda mer än 500 kr. Några gjorde det men det var väldigt nära vänner med god ekonomi. Min personliga åsikt är att alla gäster själva måste känna hur mycket de kan betala/köpa present för utifrån deras egna ekonomiska förutsättningar.
Har man inte råd att bjuda på tre-rätters så kanske man får bjuda på endast varmrätt och till efterrätt kaffe och tårta. Det går alldeles utmärkt det också.
Ett förslag är at skriva i inbjudan att ni har alla saker/prylar ni behöver och att det ni mest av allt önskar er är ett bidrag till festen. Så får var och en bestämma själva hur mycket de ger. Det blir i och för sig svårt att förutse hur mycket ni själva skulle få betala. Ska man bestämma en summa föreslår jag 150 kr, max 200 kr/person. Men som sagt, det är ni som känner era gäster, tror ni att de flesta av era gäster har råd, och är villiga, att betala 300 kr så bestämmer ni att det är den summan som gäller.