• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • Dsy04

nej 300 kr är inte rimlig.

för så där som du inte hade råd att bjuda på bröllops middag och mat så finns de som inte har råd om man är själv så är 300 kr ok..men när det är 2 alltså par 600kr kan vara saftig.

och om man dricker så måste man ta taxi...$

• Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-05 16:58:28 följande:
    nej 300 kr är inte rimlig.för så där som du inte hade råd att bjuda på bröllops middag och mat så finns de som inte har råd om man är själv så är 300 kr ok..men när det är 2 alltså par 600kr kan vara saftig.och om man dricker så måste man ta taxi...$
    Man väljer väl själv om man vill dricka, och om man vill ta taxi hem, eller om man fixar skjuts hem??
    Tycker det är lite konstigt också, som fler påpekat, att det skulle vara ok om man är en person, men inte två, för då blir det ju 600 kr. Det är ju fortfarande 300 kr per person, och i de allra flesta fall har ju båda en onkomst, så i slutändan blir det ju inte dyrare??!
  • Dsy04

vill du

många har gemensamt ekonomi när man är par. därför

sedan om det är ett student par inte lägger de 600 kr för en present...

• kickan73

Jag tycker att det är lite för mycket i kuvertavgift. Det finns par som inte köper present för 600:- som kuvertavgiften skulle bli tillsammans

• Vill nu
    Dsy04 skrev 2008-09-05 23:02:26 följande:
    vill dumånga har gemensamt ekonomi när man är par. därförsedan om det är ett student par inte lägger de 600 kr för en present...
    Absolut, men det blir ju fortfarande inte dyrare per person! Antingne är det ok för både en och två personer, eller så är det inte ok alls, tycker jag! Men alla tycker vi ju olika, och tur är väl det!
  • Silla69

ja det tycker jag, jag hade inte velat betala 600kr för oss två till något bröllop som jag inte står dom så nära.
    Sen någon som står mig nära kan jag betala hur mycket som helst i present men aldrig i kuveravgift.

• En till präst

Jag tycker inte kuvertavgift är något att moralisera över.
    Allra bäst tycker jag i o f det är om man i stället har en låda för "frivillig kollekt" till middagen, då kan höginkomsttagare ge mer än det kostar och studenter och liknande ge vad de har råd med.

Men om man väljer en fast kuvertavgift tycker jag det är självklart att den är per PERSON oavsett om folk lever själva eller i parförhållanden.

• Önskebrunnen

Helt ok!!!
    Vi kommer nog att ta 300-350 kr som kuvertavgift.Det beror på omkostnadena för maten.
    Om man inte har råd får man väl stanna hemma....
    Jag förstår om en del tycker det är mycket pengar men vi har varit på bröllop där kuvertavgiften varit 600 kr /person.
    Jag är inte högavlönad,inte heller min blivande så det är inte det men jag betalar faktiskt hellre maten än en present som ska stå och damma i nått hörn.Kostnad för present ska ju motsvara vad maten kostar,minst.

• didis
    Önskebrunnen skrev 2008-09-06 13:26:45 följande:
    Om man inte har råd får man väl stanna hemma....

Kostnad för present ska ju motsvara vad maten kostar,minst.
    Tråkig attityd tycker jag, jag vill ha med så många vänner o släktingar som möjligt, inte bara de som har god ekonomi.

Många här på BT verkra tycka att det egna bröllopet är livets höjdpunkt - och dessutom att det borde vara det även för ens kusiner. Så är nu sällan fallet (och även om bröllop är trevliga hoppas jag ni får många fler höjdpunkter i livet!).

Inte heller resonemanget om att resenten skall motsvara matkostnaden köper jag. Går bröllopsfester således med vinst? Jag har varit på påkostade födelsedagsfester där presenterna genomgående ändå var i 200-kronorsklassen. Stackars födelsedagsbarnet som gick med förlust!

Varför inte se bröllop som ett utmärkt tillfälle att samla vänner och släktingar runt omkring sig.

Innan jag får skäll av moderator - detta är inget inlägg om huruvida man skall ha kuvertavgift eller inte, bara en kommentar till Önskebrunnens inlägg.
  • bröllop0808

Är det barn med som ska betala 300kr oxå? Personligen tycker jag det är för dyrt.

Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?