• Vill nu

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Vad tycker ni? Detta täcker inte hela kostnaden för mat och dryck/pers, men en del. Tänkte inte ta ut någon avgift av närmasta familjen (föräldrar och syskon, samt mor- och far-föräldrar) utan mer avlägset som kusiner och våra vänner...

Tycker själv att det är ok att betala 300 kr och slippa köpa present, men vad tycker andra? Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 13:48
    Vill bara förtydliga:

Vi KOMMER at tta kuvertavgift, så alla svar i stil med "varför inte bjuda på maten" undanbedes...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 19:46
    Vet inte om folk läser dåilgt, eller bara inte kan hålla sig till ämnet, vi diskuterar inte OM man ska ha kuvertavgift eller inte i den här tråden (finns 1000 andra för er som vill göra det) utan hur stor en rimlig kuvertavgift är när man ska ta det! *grrr*

• Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?
  • laris

Nu har jag inte hängt med i tråden från början men OJ vilka reaktioner. När blev det konstigt att ta 300:- som kuvertpris. Jag är INTE höginkomsttagare men jag skulle aldrig börja "snacka skit" om någon vän gifte sig och tog betalt för att man fick vara med och bjuda.

Sen beror det på: om jag betalar 300:- för mat som jag vet inte skulle ha kostat 300:-/person skulle jag bli snopen för då är man ute efter att tjäna pengar. Det är ju inte meningen utgår jag från. Men är det tre rätters med gott mat skulle jag inte reagera över det. Ska själv gifta oss och jag vet precis som många här inne hur dyrt det kan bli.

Till TS:

Det kommer alltid vara någon som tycker att ni gör fel hur ni än gör. Tar ni inget kuvertpris och tvingas att endast bjuda ett fåtal personer kommer vänner och bekanta att klaga på det. Tar ni 100:- per kuvert kommer de att tycka ni är snåla. 300:- för mkt! Gör som ni vill och stå på er.

Jag tycker att inte att det är konstigare att ta 300 per kuvert än att be om pengar till bröllopspresent!

• Casall

Som jag förstår det så är det vanligaste vid kuvertavgift att man inte låter familjen samt mor- och farföräldrar betala. Man gör en liten egen indelning och har s.k. hedersgäster.

tolonta skrev 2008-09-06 19:31:29 följande:
    Men, jag tror jag nämnt det förut, VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN FUNDERAR NI PÅ ATT LÅTA EN DEL GÄSTER (NÄRMASTE FAMILJEN) SLIPPA KUVERTAVGIFTEN? Jag skulle tycka att det var otroligt märkligt, oavsett om jag fått betala kuvertavgift eller inte, att veta att inte alla fått betala avgift. Det gör ju att du har "de viktiga gästerna som slipper avgiften och de oviktiga gästerna som får betala för att komma". Varje gång jag läser det tänker jag "bjud inte de som ni känner är avlägsna", det är ju den enklaste lösningen...Hoppas att jag inte är alltför OT nu, jag kommenterar i alla fall trådstartens inlägg även om jag kanske inte enbart svarar på frågan i rubriken.
  • erika26

Be om en bröllopspresent! HAHAHAHA! Det där det sniknaste jag hört!

• laris

Ber om ursäkt för felskrivningen, men kul att jag lyckades roa dig iaf !

Det skulle ha stått be om pengar som bröllopspresent (bröllopsresa mm).
    Inte ens det tycker jag är sniket!!
    Alla har rätt att avstå från att vara med på ett bröllop om man inte gillar tanken på att betala kuvertavgiften.

erika26 skrev 2008-09-06 20:42:27 följande:
    Be om en bröllopspresent! HAHAHAHA! Det där det sniknaste jag hört!
  • Saltnes

300 kr per person låter inte för mycket, så länge det tydligt framgår att det är det som är "bröllopspresenten" - och det verkar det ju som om det kommer att göra.

• Emmas syster
    090208 skrev 2008-09-06 20:15:46 följande:
    Beratta mer, vad gjorde paret?? Hade dom alltsa fest anda, fast med 50 gaster mindre an dom raknat med?? Var dom valdigt forvanade..?Emmas syster skrev 2008-08-09 13:07:47 följande:
    jag tror de körde och så bjöd de in tjocka släkten istället för oss "snåla jäklar" som hon uttryckte det

kan jag säga att vi inte pratar längre?
    hon ville förutom att de skulle ha 1000kr av oss att jag skulle göra tårtan gratis!!!
  • Vill nu
    tolonta skrev 2008-09-06 19:31:29 följande:
    Men, jag tror jag nämnt det förut, VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN FUNDERAR NI PÅ ATT LÅTA EN DEL GÄSTER (NÄRMASTE FAMILJEN) SLIPPA KUVERTAVGIFTEN?
    Jag tycker det skulle kännas otroligt konstigt att ta betalt av min egen mamma t ex, eftersom hon redan kommer att lägga ner pengar på bröllopet på annat sätt! I en sån situation tycker jag att det känns lite sniket faktiskt att ta kuvertavgift. Har heller aldrig hört någon som haft kuvertavgift, och låtit närmaste familjen betala... Men det kasnke är olika det också...
  • Blivande fru Kokki

Vill nu, ursäka mitt OT men jag har läst hela tråden nu och det blir förundrad över att endel svar är , ja 300 är ok för dom skulle annars köpt present för mins vad maten är värt, på ett ungefär. Förväntar sig alla att få en massa dyra presenter bara för att man gifter sig? En liten gåva för 50spänn är väl lika mycket värt som en gåva på 1000.

Vill nu, om du känner det är rätt med 300:- så ska du ta det, jag tycker man gör som man själv vill vare sig det är kuvertavg eller ej och om du känner att du vill bjuda dina föräldrar, syskon, svärföräldrar så gör det. Lycka till med ditt bröllop och hoppas ni får en underbar dag

• Vill nu

Blivande fru Kokki skrev 2008-09-07 10:26:56 följande:

Vill nu, ursäka mitt OT men jag har läst hela tråden nu och det blir förundrad över att endel svar är , ja 300 är ok för dom skulle annars köpt present för mins vad maten är värt, på ett ungefär. Förväntar sig alla att få en massa dyra presenter bara för att man gifter sig? En liten gåva för 50spänn är väl lika mycket värt som en gåva på 1000. Vill nu, om du känner det är rätt med 300:- så ska du ta det, jag tycker man gör som man själv vill vare sig det är kuvertavg eller ej och om du känner att du vill bjuda dina föräldrar, syskon, svärföräldrar så gör det. Lycka till med ditt bröllop och hoppas ni får en underbar dag
    Tusen tack, och lycka till, ni med!

Tror också på att göra det som känns bäst för en själv!
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?