• JBB

Ni som gift er i Småland eller Västra Götaland se hit :)

Jag och min fästman söker efter kyrka och festlokal i Småland alternativt Västra Götalands län. Så jag behöver hjälp med följande frågor för att klura ut var vi vill gifta oss

Var gifte ni er?
    Hur såg kyrkan ut?
    Var hade ni bröllops festen?
    Finns det någon camping, hotell i närheten där gästerna kan ta in?
    Priser?
    Har ni bilder?

• Svar på tråden Ni som gift er i Småland eller Västra Götaland se hit :)
  • millanros

jag själv har inte gift mig där men en kompis gjorde. Tvetagården i huskvarna. Ganska nära (en tvärgata till gården) ligger ett vandrahem. Jättebra festlokal, storkök. Googla så får du nog fram det. har en länk på min hemdator men ärpå jobbet nu...

• JBB

Tack millanros, ska kolla om jag hittar det på google.

• Thewedding

Jag ska gifta mig i N solberga kyrka i Anneberg och ha festen på Sandsjöbadens wärdshus ! Som oxå har camping jämte wärdshuset !

• smaragd prinsessa

Hej hej!

Jag gifte mig den 29 feb i år i Kalmar. Vi gifte oss i en liten mysig kyrka som heter Kläckeberga kyrka och ligger ca 10 min ifrån kalmar C. Då alla v¨åra gäster kom från antingen Landskrona i skåne eller sthlm så såg vi till att det fanns gott om hotell/camping möjligheter. Kalmar har ett stort utbud utav detta och för alla storlekar på plånböckerna.
    Bröllopsfesten hade vi i Skälby uppe i kalmarsundsdansarnas lokaler som ligger på Skälb gård. Denna lokal ligger lätt tillgänlig för i princip alla hotell i stan.

Skickar gärna bilder, vilket motiv vill du ha på dem?

//Linda

• JBB

Thewedding tack för svaret får kolla upp alternativet

smaragd prinsessa tack för svaret, väldigt fint alias du har, vill jätte gärna se bilder helst så man ser kyrkan, inuti och utanpå, och lokalen ni var i på bröllopsfesten skickar min mail via PM

• kolmasken

Min syster gifte sig i Haurida kyrka och hade festen på Åsens by, en gård där de hade vandrarhem och en stor loge att ha festen i. Supermysigt!! Gästerna kunde bo på festplatsen och det blev en väldigt trevlig lant-stämning.

• IcePrincezzz

Vi gifte oss i Hindås kyrka, vilket ligger ca 1 mil fran Landvetter flygplats (goteborg). Sedan hade vi brollopsfesten i en gammal danslokal som heter Rotundan och ligger en liten bit fran kyrkan.
    Hur manga gaster kommer ni ha pa brollopet ungefar?
    Vad har ni tankt er att ha for stil pa brollopet? Vill ni gora mycket sjalva (typ mat osv..) och vad har ni for budget ungefar?
    I Hindås finns det camping med stugor att hyra och dem har aven ettt hotell.
    Kyrkan tyckte jag var jattefin for det at en tra kyrka, liten och mysig och valdigt lju inuti (beige och ljusblå målad) Jag har lite bilder pa den innifran om det skulle vara intressant for er.

Ett annat alternativ ar öjaby kyrka i Vaxjo. En valdigt mysig stenkyrka som ligger precis vid helgasjon.

//Sarah

• Bauti

VARNING!
    Jag var på bröllop förra helgen på Åsljungsgården i småland. Maten var av det sämsta jag har ätigt på ett bröllop. Och servicen var helt usel.

• mrsw2be

vi gifte oss på Slottsvillan i Huskvarna. Där hade vi vigseln, festen & alla sov där.
    Kan varmt rekommendera det. Det blev ett underbart bröllop i jättefin miljö med suverän personal.

• Eskobar

Stufvenäs gästgiveri utanför Kalmar är fint och de har mycket bra mat!

• JBB

Tack för alla tipsen, ska se vad min fästman säger när han kommer hem, fler tips och varningar mottages tacksamt.

• Nalle Puh 40

Sandsjöbadet får högsta betyg av mig både när det gäller mat, service och det otroligt vackra läget.

• Fröken förväntan

Hej! Vi har inte gift oss än... 20 september smäller det Hursom tänkte jag att jag kunde tipsa om våra ställen och om platserna är intressanta så kan jag ju återkomma med "betyg" när vi är gifta.

Var gifte ni er?
    Vi gifter oss i Sandviks kyrka (Burseryds församling, Gislaveds kommun).

Hur såg kyrkan ut?
    Kyrkan är en liten stenkyrka som ligger fantastiskt vackert ute på en udde i sjön Fegen.

Festen har vi på Backa Loge som ligger på andra sidan sjön.
    Du kan kolla här: www.backaloge.se

Våra gäster ska bo på pensionatet som ligger precis bredvid festlokalen, samt på vandrarhem som ligger en mil bort.

Priser?
    Festlokalen kostar 1000:-/dygn + 10:-/person

Har ni bilder?
    Inte än.

• Fru Ängla

Vi hade också delar av vår bröllopsfest i Slottsvillan i Huskvarna! En helt fantastisk och unik miljö som varmt kan rekommenderas!

Vi drack välkomstskål, åt bröllopstårta och dansade brudvals där INNAN middagen. När det sen var dags att äta gick vi till närliggande Restaurang Stockmakaren som också är väldigt fina lokaler i äldre stil. Maten var gudomlig och servicen fantastisk. Där hade vi också fest efter den goda maten innan många av gästerna återvände till Slottsvillan för att sova, basta eller efterfesta vid tvåtiden på natten.

anledningen till att vi hade två lokaler var för att vi hade kring 100 gäster och Slottvillan kunde inte rymma fler än typ 6o gäster eller dylikt i samma matsal. Så det blev en jättebra blandning istället.

De flesta andra väljer ju att vara antingen på Slottsvillan eller Stockmakaren, och båda är verkligen fantastiska var för sig!

På Slottsvillan finns det plats för många att sova. Närmaste camping är Rosenlunds camping skulle jag tro. Samt Huskvarna vandrarhem och stadshotellet.

Vi gifte oss i ljusa, luftiga och vackra Huskvarna kyrka med gångavstånd till Slottsvillan. Om man vill ha en lantlig kyrka snarare än en stadskyrka kan man gifta sig i Hakarps kyrka som är en mindre kyrka som ligger väldigt fint och är en av de populäraste bröllopskyrkorna i kommunen!

Lycka till i planeringen!

• EmmaochTommy

vi gifter oss i Gnosjö kyrka (i Gnosjö). Som ligger jättefint på sluttningen och så har vi festen i "Fabriken". Vi har ett ganska billigt bröllop och det är en billig lokal (ca 1000 kr). Vi känner de som har lokalen så såna kontakter kan ordnas. det finns cafedel, kök, stor lokal/hall och ett rum med soffor

• S2011

Vi är iofs inte gifta än, det händer i sommar :)
    men jag tänkte tipsa ändå!

Var gifte ni er?
    St Lukas Kyrka i Skövde

Hur såg kyrkan ut?
    Den ser ut lite som en tonfiskburk utifrån, men på insidan! wow! öppen, ljus och med ett enormt panoramafönster som vetter ut över staden.

Festvåningen på Scandic Billingen, mitt i city. Festvåningen är tredelad, med en bardel, en sittningsdel och en salongsdel där man kan ha dans. Ligger ca 100 m från resecentrum, alltså otroligt nära för tillresande. Dessutom finns ju möjlighet att boka in boende på samma ställe som festen hålls.

Vi har tipsat om Scandic Billingen, Clarion Collection (hotell Majoren), First Hotel Billingehus och Billingens camping och stugby. De två första ligger alldeles intill varandra (med festlokalen i det ena hotellet) och de andra två ligger uppe på Billingen, där f.ö. kyrkan vi gifter oss i ligger också. Upp på Billingen är  det väl ca 3 km från stan.

Priser?
    För buffé (som inkluderar förrätt, varmrätt och efterrätt) betalar vi 365 kr pp. Det finns vansinnigt många bufféer att välja mellan och även trerätters sittningar (lite dyrare). Finns också flertalet dryckespaket att välja mellan, vi har valt ett som innehåller välkomstskål, 2 glas vin alt öl till maten samt kaffe m avec för 292 kr pp.
    Vi betalar ingen hyra för lokalen, det ingår i kuvertpriset. Ingår i kuvertpriset gör även personal, dekorationer, dukning och städning. Det finns tillgång till ljudanläggning i festvåningen.

Har ni bilder?
    Jag har lagt upp ett par bilder på kyrkan och festvåningen i det här blogginlägget: http://tuvaa.blogg.se/2010/september/bilder-till-louise-och-martina.html

• luisa

Vi letar lokal till vårt bröllop till sommaren (2011) där man kan ta med egen mat & dryck. Helst i Göteborgsområdet eller lite utanför. Glada för alla tips vi kan få :)

• Maja717

Kolla www.filurkatten.se café och festlokal i Grebbestad, västra Götaland, två tim norr om Göteborg. Man får ta med mat och dryck till festlokalen och det är bra pris jämfört med andra lokaler på västkusten. Kolla om det är något för dig!

• hernameispekka

Vi har inte gift oss än men detta är tanken

Var gifte ni er? Bankeryds Kyrka
    Hur såg kyrkan ut?

Var hade ni bröllops festen? Stugan i stadsparken
    Finns det någon camping, hotell i närheten där gästerna kan ta in? Finns ju massor med hotell :)
    Priser? 500-650/pers för lokal+mat+servering+tårta. Dricka betalas utöver det och 4 timmar ingår i sittningen därutöver kostar varje påbörjad timme 1000 kr.
    Har ni bilder? Tyvärr men på stugans hemsida kan man se tidigare dukningar och så :) www.stuganistadsparken.com

Svar på tråden Ni som gift er i Småland eller Västra Götaland se hit :)