• NY brud

efter vigseln

Hur har ni gjort som bytt efternamn vid vigseln. Börjar ni använda det nya namnet direkt eller väntar ni till det är registerat hos Skatteverket? Jag har precis bytt namn och har lite svårt med hur jag ska göra. Dels var vigseln hemlig så ingen var förberedd på att jag skulle byta och sen har jag ett jobb där jag skriver under många "officiella" papper varje dag. Har därför tänkt att jag nog måste få namnet bekräftat innan jag kan använda det i jobbet. Chefen vet inte ens om att jag gift mig eftersom hon har semester. Måste ju byta mailadress och uppgifter i telefonväxeln också i samband med att jag börjar använda nya efternamnet. Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Det känns ju trist också att vänta kanske flera veckor innan man kan börja presentera sig med nya namnet...

• Svar på tråden efter vigseln
  • avil

det ska väl registreras först...

• Rut Birger

När det är registrerat hos skatteverket får du nog en blankett där det står att det är registrerat och att du kan använda blanketten för att visa att du bytt namn - det fick jag. Då är det ju registrerat så då är det nog dags att börja använda sitt nya namn.

Jag fick blanketten ca 2 veckor efter vigseln.

Lycka till med allt !

• mammajs

Precis vad jag också undrar hur min make ska göra, men då vet jag lite

• tolonta

Jag skriver också under en del papper på jobbet (även om jag inte vet hur officiella de är), men där har jag börjat använda mitt namn redan. Gör första dagen efter semestern idag, och namnet är redan ändrat i telefonväxeln, det är förberett med vilken min nya epost-adress kommer bli, och de ska snart börja ändra mitt namn i alla olika datasystem/program/vad det nu heter... Nya visitkort är beställda, men har inte kommit än. När väl namnet går igenom kommer det väl vara registrerat på just vigseldatumet, så det är ju bara en kort tid som man enlig myndighetsarkiv inte har sitt nya efternamn. När man väl får det registrerat så måste väl dokument som undertecknats med ens nya namn vara giltiga, även om de undertecknats i perioden innan namnet är registrerat, eller tänker jag fel?

Svar på tråden efter vigseln