• Miss Sofie

Hur väljer man tärna

Hej,
    Hur väljer man vem som ska vara tärna? Jag har liksom ingen riktig "bästis".
    Just nu är det 3 personer jag funderar på, men måste man välja en "maid of honour" eller kan man bara ha 3 tärnor? Iof då "måste" jag nog även ha min killes syrra oxå. Hmmm va jobbigt det blev.

Som sagt jag har 3 kompisar som jag funderar på och det roliga är att dom inte känner varandra, tror inte ens att dom har träffats. Hur konstigt är det egentligen?
    Men saken är att den ena kompisen va liksom min bästis när jag bodde utomlands (vilket jag har gjort i flera år) och dom andra 2 är kompisar från här hemma, men av nån konstig anledning så har dom inte träffats, inte ordentligt iaf.
    Och ingen av dom har träffat min killes syrra heller.

Usch

• Svar på tråden Hur väljer man tärna
  • fröken sjunfors

Det spelar väl ingen roll? Kan ju bli jätteroligt!

Jag har många nära vänner som inte har träffat varandra.. De är från olika delar utav mitt liv, som jobbet/barndom/skolan/gemensamma med sambon.

Ni får väl ta en tjejkväll och bara planera, och ha roligt så ska du nog se att det blir jättebra :D

• FoxyLoxy

När det gäller val av tärna är möjligheterna oändliga som du redan har klurat ut.

Först och främst- Man MÅSTE ingenting!! Bara för att... så måste jag...
    Detta- är en uttjatad klysha jag vet, men ER dag! Man kan inte hur man än försöker göra alla till lags- men man kan göra sig själv till lags!

Så, tillbaka till val av tärna

Detta är en speciell dag som man vill dela med någon speciell- kanske någon som har en liknande dröm angående bröllop som mer än gärna förlorar sig i bröllopsdetaljer (Eller inte om det är sådan du är..)
    Din bröllopsdag är en dag då du inte vill att något ska gå fel- och om det gör det- tro mig då vill du ha en tärna vid din sida som du VET till 110% kommer att fixa och dona vad du än ber henne om!!

Så fundera igenom dina val och bestäm dig för om du vill ha en, två eller tre tärnor- deras betydelse dvs Maid of Honour eller om alla tre ska ha samma "status"- så länge DU känner att det är ett bra beslut som passar DIG!!!

• Carro 25okt2008

I Sverige är det ju inte lika vanligt med en Maid of honour och flera tärnor, så här kan du ju bara välja en om du vill. Väljer du flera kan de väl ha samma "status"?

• Miss Sofie

Jag gifter mig med en engelsman så det kommer vara ett engelskt/svenskt bröllop och en av tjejerna är från England. Så kanske inte en bra idé, rent praktiskt, att ha henne som "maid of honour" eftersom vi är i olika länder, men hon är ju ändå en nära kompis och vi tänker lite lika, tror att hon skulle planera en jätterolig möhippa ;)

Men som sagt, det lutar nog åt att ha alla tre och låta dom ha samma status så att säga. Vi är inte så mycket för dessa sk bröllopsregler men ändå, tror att min killes familj är det, mer än vi iaf. Men som sagt det är ju vårat bröllop =)

Tack för er hjälp!!

• sviiden

Jag hade mina två syrror + en god vän till mig. Det var jätteroligt, och arbetsuppgifterna delades ut ganska jämnt bland dem.

• Fröken förväntan

Jag kunde inte välja bland mina närmsta sex vänner (3 barndomsvänner och 3 "Nyare" vänner) så jag skippade hela tärnbiten Däremot kommer mina barndomsvänner med lunch till mig hos frisören, så då ska vi mysa och dricka skumpa!

Men jag tror inte att tärnorna måste känna varandra sedan innan. Kanske kan ni försöka ha en liten tjejkväll innan bröllopet så att de åtminstone har träffats en gång. Men alla har ju något gemensamt iaf... de känner ju DIG!

• Januari i Lund

Jag har min yngre syster och en kompis. Jag gick helt och hållet på känsla och känsla sa att jag villa ha de två. Ingen av dem är mindre viktig än den andra utan de har samma "status".

Gällande tärnor i utlandet - min äldre syster gifter sig i oktober. hon bor i Tyskland och hennes tärna bor i Sverige och det är inga problem alls. Det handlar nog inte så mycket om avståndet utan mer om hur mycket man pratar med varanda om alla viktigheter..

• AnAngel

Lätt,...min tvillingsyrra blir min tärna, vet att hon kommer hjälpa till så dagen blir perfekt

• IdaÄlskarLennart

jag har min lossas-syrra som tärna.. hon är 17 år =)

• Miss Sofie

Jag har inga systrar, annars hade det ju varit ett "lätt" val =)

Näe men det är ett tag kvar tills bröllopet så jag har gott om tid att tänka, jag bara undrade om det var något speciellt man va "tvungen" att tänka på som kunde göra valet lite lättare.

Tack för er hjälp!

• stavfellet

Jag är också osäker på hur jag ska göra. Hade det varit för flera år sen hade valet varit enkelt då jag hade en "bästis". Nu är ingen lika nära som när man är 14, men å andra sidan har jag flera jättebra vänner. Och som alltid blir det en ekonomisk fråga =/

• Maliinka

Hoppar in här, blev friad till igår så mina tankar är lite huller om buller just nu Men jag har funderat på att ha en tjej som jag bodde tillsammans med utomlands (samt i Sverige) några månader, och som numera bor i USA. Men när jag läser här så verkar det som att tärnan ska göra mer än att liksom bara finnas med när man går uppför altargången, så vad är egentligen tärnans roll i bröllopet?

• Miss Sofie

Maliinka

Jag tänkte ha en kompis som bor i England men som sagt, kanske blir "opraktiskt" det var därför jag funderar på om man ska ha flera tärnor. Jag vill ju inte välja bort henne bara för att hon bor utomlands, känns så fel hon är ju ändå en av mina bästa kompisar.

• Maliinka

Miss Sofie: Ja, jag har också tänkt tanken på att ha fler tärnor. Men om jag tar den andra som jag tänker på, så känns det som att jag borde ta ytterligare en kompis, som jag är ännu bättre kompis med. Det är bara det att den i Sverige som jag skulle vilja ha är mer av en planerar- och fixarmänniska. Så om jag tar hon som bor i USA så tänkte jag att jag dessutom slipper problemet med vem av sina kompisar här hemma som man ska välja

Svar på tråden Hur väljer man tärna