• stinakina

Nu är vi gifta! vad händer sen?

Just det...vad händer sen? då menar jag främst ang mitt namnbyte, får man nån bekräftelse från skatteverket? och Om så, hur lång tid tar det?

Vad ska jag tänka på? tex mer än bank kort, körkort osv??

Hjälp?!!

• Svar på tråden Nu är vi gifta! vad händer sen?
  • Pumpkin

Ja, du får bekräftelse från Skatteverket. Jag fick min 1,5 vecka efter bröllopet, men det beror ju på hur snabb er vigselförrättare är med att skicka in vigselintyget.

Papper för nytt körkort kommer hem automatiskt när namnet är ändrat. Namnet ändras också på t ex internetbanken, men du måste själv beställa nya bankkort. Detsamma gäller alla kundkort, Ica/Coop osv.

Nytt pass måste du också fixa, det gör du genom att beställa hem ett personbevis för pass från Skatteverket som du tar med dig till passexpeditionen.

• PennyJenny

Det räcker med att ta med sig det personbeviset man får hem som bekräftelse från Skatteverket när du ska göra nytt pass. Behöver inget annat.

• stinakina

Tack tack tack!!

Då sitter jag lite avslappnat här då och sippar på överbliven skumpa och väntar in papper då

Pumpkin skrev 2008-08-12 16:14:48 följande:
    Ja, du får bekräftelse från Skatteverket. Jag fick min 1,5 vecka efter bröllopet, men det beror ju på hur snabb er vigselförrättare är med att skicka in vigselintyget. Papper för nytt körkort kommer hem automatiskt när namnet är ändrat. Namnet ändras också på t ex internetbanken, men du måste själv beställa nya bankkort. Detsamma gäller alla kundkort, Ica/Coop osv.Nytt pass måste du också fixa, det gör du genom att beställa hem ett personbevis för pass från Skatteverket som du tar med dig till passexpeditionen.
  • Pumpkin
    PennyJenny skrev 2008-08-12 16:29:25 följande:
    Det räcker med att ta med sig det personbeviset man får hem som bekräftelse från Skatteverket när du ska göra nytt pass. Behöver inget annat.
    Det förstås, tänkte inte på att det faktiskt är ett personbevis
  • Pumpkin
    stinakina skrev 2008-08-12 16:29:44 följande:
    Tack tack tack!!Då sitter jag lite avslappnat här då och sippar på överbliven skumpa och väntar in papper då
    Låter bra
  • PennyJenny

Låter ju som en helt ok sysselsättning.

• Silva79

Tog över 1 månad för mig att få hem bekräftelsen på namnbytet från skatteverket, fick faktiskt papper om nytt körkort före pappren från skatteverket.

Mycket får man hem automatiskt faktiskt, men bankkort måste man ju fixa själv och pass.

stinakina skrev 2008-08-12 16:07:58 följande:
    Just det...vad händer sen? då menar jag främst ang mitt namnbyte, får man nån bekräftelse från skatteverket? och Om så, hur lång tid tar det?Vad ska jag tänka på? tex mer än bank kort, körkort osv??Hjälp?!!
Svar på tråden Nu är vi gifta! vad händer sen?