Inlägg från: anja1661 |Visa alla inlägg
  • anja1661

måste spara men sambon vill inte...

vi har precis bestämt datum för bröllopet, 090509.
    jag ahr lyckas spara ihop 10000tkr hittills och väntar 10 till nu i slutet av aug. ja jag säger JAG för att min blivande inte är så engagerad. han vill gifta sig och så men att spara pengar e inte hans grej. han har svårt för att låta pengarna vara nu under hans sista semestervecka.
    han resonerar somså att under semestern ska man ha kul och att vi har massa tid på oss att spara sen.
    men jag har räknat på det och verkligheten ser inte ut så...
    vi måste ha alla pengar vi kan få tag i...plus lite till för att vi ska ro i hamn detta.

hur ska jag få honom till att förstå det?? är trött på gnället om att vi inte kan göra något även fast pengarna finns där...att de är märkta spelar ingen roll för honom...

måste jag verkligen spara i hemlighet för att det sak funka??

nån som varit i samma sits som löst det???

• Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...
  • anja1661

nje...budgeten ligger rätt lågt...40-45tkr.
    han sa att han vill ha mörkrött så då valde vi det och vitt o guld.
    vi funderade på kuvertavgift men han ville inte det (inte jag heller egentligen) så vi bestämde oss för att spara ihop de pengarna istället så att vi kan bjuda alla gäster.
    han har sett budgeten...den är inte omöjlig.
    jag behöver inte massa dyra saker men alla småkostnader blir ju en stor totalsumma.
    tex: bruden: 2500
    brudgum: 2000
    barnen 1500
    mat & tårta 50pers 13000
    ring 4000
    musik 3000
    dryck 5-6000
    servering och barpersonal ca 2000
    blommor 2000
    kort 500
    dekorationer 500

så posterna är ju inte så stora egentligen ellerhur?

men varför förstår han inte att vi inte har 40tkr bara sådär den 090509???

• anja1661

vi har gemensam ekonomi men eftersom det bara e jag som tar tag i det så skrev jag JAG.

vi gör räkningar ihop men sen e det väl mest jag som har hand om ekonomin...han skiter i det så länge det finns så vi kan göra det vi vill.....*fantasivärld*

behöver jag tillägga att vi tjafsar om pengar rätt ofta??

• anja1661

asså, nu har vi pratat. jag fick honom till att göra en budget tillsammans med mig för att han skulle få se vad saker och ting kostar. ville visa på att det faktiskt inte e såååå mycket ändå.
    jag visade honom hur vi kan fåp ihop pengarna och att det faktiskt inte kommer bli speciellt tungt att spara. nu är han engagerad och tänker på sparandet han oxå!!

denna månad la vi undan 5000kr!! det e mycket mer än vad vi tänkt oss! typ 4000kr mer..... så det blir nog inget problem!

asså, tiller som verkar tro att han inte bryr sig...så e det inte. han har bara svårt att se hur vi ska få ihop pengarna och att inte spendera. svårt att se att vi måstre börja spara redan nu om vi ska hinna få ihop det vi vill ha.
    vår ekonomi är inte ett problem på något sätt och i vanliga fall bråkar vi inte om det. så, våran framtid är inte osäker pga detta!!

Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...